Fravær på 10. trinn for skoleåret 2023–24
Fraværet i grunnskolen fortsetter å øke
Antall elever med høyt fravær fortsetter å øke. Årets avgangskull har to fraværsdager og to fraværstimer mer enn avgangskullet før pandemien.
Hovedpunkter
- Elevene har typisk åtte dager og syv enkelttimer fravær. Det er én time mer enn i 2022–23.
- Jentene har typisk én fraværsdag og to fraværstimer mer enn guttene.
- Elevene i Finnmark, Vestfold og Østfold har flest fraværsdager.
Elevene har høyere timefravær
En elev på 10. trinn har typisk åtte dager og syv enkelttimer fravær i 2023–24. Det er én time mer sammenlignet med skoleåret 2022–23. Sammenlignet med før pandemien, skoleåret 2018–19, er det en økning på to dager og to timer.
Tall fra Ungdataundersøkelsen 2024 viser også at andelen ungdomsskoleelever som svarer at de har skulket skolen har økt etter pandemien.
Forskere som har undersøkt hvordan pandemien påvirket elever på ungdomstrinnet, finner at ansatte på skolen gjennomgående forteller om utfordringer med fravær i kjølvannet av pandemien (Vennerød-Diesen mfl. 2024). Det handler både generelt om elevgruppene, men også at et økt antall elever har veldig høyt fravær. Den vanligste forklaringen fra skolens ansatte er at dette handler om endrede vaner hos elevene etter pandemien kombinert med endringer i grensesetting fra foresatte. Samtidig peker noen sosiallærere og elever på at det økte fraværet kan handle om mer komplekse årsaker, som mental helse og ensomhet.
Økt elevfravær etter pandemien er ikke et særnorsk fenomen. Data fra mange OECD-land, inkludert USA, Danmark, Storbritannia og Australia, viser en markant økning i elevfraværet etter pandemien.
Hvorfor bruker vi median?
Medianen gir et riktigere bilde enn gjennomsnittet av hvor mye fravær det er vanlig for elever å ha. Det er fordi medianen ikke påvirkes like mye som gjennomsnittet av at noen få elever har veldig høyt fravær.
* Regjeringen innførte unntak fra reglene for fraværsføring. I hele eller deler av skoleåret ble fravær som skyltes helsegrunner ikke ført på vitnemålet.
Jentene har mer fravær enn guttene
Jentene har typisk én fraværsdag og to fraværstimer mer enn guttene. Både for gutter og jenter øker timefraværet med én time sammenlignet med i 2022–23. Dagsfraværet for begge kjønn er det samme som i 2022–23.
Både timefraværet og dagsfraværet har økt for begge kjønn sammenlignet med før pandemien. Det typiske timefraværet har likevel økt mer blant jentene enn guttene. Sammenlignet med 2018–19 har timefraværet til jentene økt med tre timer, mens timefraværet til guttene har økt med én time.
Litt flere elever har 20 fraværsdager eller mer
Fordelingen av elever på antall fraværsdager endrer seg lite sammenlignet med i fjor. Litt over halvparten av elevene har færre enn 10 fraværsdager. Det er 17 prosent av elevene som har 20 fraværsdager eller flere, noe som er en økning på 2 prosentpoeng sammenlignet med 2022–23.
Sammenlignet med før pandemien, skoleåret 2018–19, har andelen elever med 20 fraværsdager eller mer økt med 8 prosentpoeng. Det er nesten en dobling.
Flere elever har 20 fraværstimer eller mer
Fordelingen av elever på antall fraværstimer endrer seg ikke mye sammenlignet med 2022–23, men det er litt færre elever med få fraværstimer og litt flere elever med relativt mange fraværstimer. Flertallet av elevene, 60 prosent, har færre enn 10 fraværstimer. Det er en nedgang på 5 prosentpoeng fra 2022–23. Samtidig har andelen som har 20 fraværstimer eller mer økt med 3 prosentpoeng, fra 15 til 18 prosent.
Sammenlignet med før pandemien, skoleåret 2018–19, har andelen med 20 fraværstimer eller mer økt med 5 prosentpoeng.
Elevene i Finnmark, Vestfold og Østfold har flest fraværsdager
Elevene i Finnmark, Vestfold og Østfold har det høyeste dagsfraværet, mens elevene i Oslo har det høyeste timefraværet. Elevene i Rogaland har det laveste dagsfraværet, og er i tillegg blant fylkene med lavest timefravær.
Kun i Oslo har elevene høyere timefravær enn dagsfravær.
Elevene i Bærum har få fraværsdager, men mange enkelttimer
Det er betydelige forskjeller mellom de ti største kommunene i både dags- og timefraværet. Elevene i Asker har et typisk dagsfravær som er tre dager høyere enn for landet som helhet. I Bærum har elevene et typisk dagsfravær som er tre dager lavere enn for landet.
Timefraværet i de fleste av de største kommunene varierer med én time over eller under medianfraværet for hele landet. Unntaket er Oslo og Bærum, hvor timefraværet er betydelig høyere enn for landet. I Bærum er det typiske timefraværet fem timer høyere enn medianfraværet for hele landet.
I flertallet av de største kommunene er dagsfraværet høyere eller tilsvarende som timefraværet. Unntaket er Oslo og Bærum, hvor timefraværet er høyere enn dagsfraværet. Særlig Bærum har et timefravær som er betydelig høyere enn dagsfraværet.
Det er flere faktorer som kan påvirke forholdet mellom antall enkelttimer og dager med fravær. Enkelttimer skal ikke slås sammen til dager med mindre det er dokumentert at eleven har vært fraværende hele dagen. Det innebærer at skolene må ha rutiner for å kontrollere om timefraværet skal konverteres til dager. I tillegg kan eleven kan få slettet inntil 10 dager med fravær fra vitnemålet dersom det kan dokumenteres at fraværet skyldes helsegrunner eller innvilget permisjon. Vi vet ikke om elevene benytter seg av denne muligheten.
Om statistikken
Statistikken viser medianen for antall dager og timer fravær for elever på 10. trinn, slik det er ført på vitnemålet. Datakilde er individdata fra VIGO sentralbase, som forvaltes av Novari IKS.
Du kan lese mer om hvordan fraværet skal føres på vitnemålet