Færre voksne i videregående skole

Skoleåret 2023–24 var det 15 600 voksne deltakere i videregående skoler eller på voksenopplæringssentre. Det er 1 000 færre enn i 2022–23.

Hovedfunn

  • 62 prosent av de voksne går på et yrkesfaglig utdanningsprogram.
  • Nær 4 av 5 voksne går enten på helse- og oppvekstfag eller påbygg til generell studiekompetanse.
  • 2 av 3 voksne deltakere er kvinner.

Færre voksne i videregående skole

15 600 voksne tok videregående opplæring i løpet av skoleåret 2023–24. Det er 1 000 færre sammenlignet med i 2022–23. Mye av nedgangen skjer på yrkesfag, men det er også færre voksne på de studieforberedende utdanningsprogrammene. Nesten halvparten av nedgangen skyldes at færre deltakere startet på vg1. Siden skoleåret 2014-15 har antallet voksne deltakere økt hvert år fram til 2019-20. Under pandemien flatet veksten ut, og de siste par årene har tallet begynt å synke.

4 av 5 voksne tar helse- og oppvekstfag eller påbygg

62 prosent av deltakerne tar yrkesfag, og det største utdanningsprogrammet er helse- og oppvekstfag. Nesten 6 400 deltakere tar dette utdanningsprogrammet, noe som utgjør 41 prosent av alle voksne deltakerne. På de studieforberedende programmene er det påbygging til generell studiekompetanse som er størst, med 5 800 deltakere. Til sammen går 78 prosent av deltakerne på helse- og oppvekstfag eller tar påbygging til generell studiekompetanse.

Yrkesfag mest populært i hele landet

Antallet voksne har falt i de fleste fylker sammenlignet med i fjor. I Vestland var det nesten 300 færre voksne deltakere enn året før, mens i Innlandet var det over 200 færre i samme periode. Disse to fylkene alene utgjør over halvparten av den totale nedgangen på landsbasis.

I samtlige fylker går over halvparten av de voksne deltakerne på yrkesfaglige utdanningsprogrammer. Andelen er lavest i Finnmark, med om lag 46 prosent på yrkesfag, og høyest i Trøndelag der nesten 72 prosent tar yrkesfag.

De fleste deltar i tilbud spesielt tilrettelagt for voksne

Over 14 200, om lag 91 prosent, av de voksne deltakerne gikk på et tilbud spesielt tilrettelagt for voksne. Alternativet er at de voksne følger ordinær undervisning sammen med andre elever. At flertallet deltar i et tilbud spesielt tilrettelagt for voksne gjelder både for yrkesfag og studieforberedende sett under ett, men hvor stort flertallet er varierer mellom de ulike utdanningsprogrammene. Deltakelse i opplæringstilbud spesielt tilrettelagt for voksne er mest utbredt innen helse- og oppvekstfag og blant de som tar fag for å oppnå generell studiekompetanse. Her går 9 av 10 deltakere på et slikt tilbud. Det kan tyde på at det finnes flere tilbud tilrettelagt for voksne når det er mange voksne som tar utdanningsprogrammet.

Om lag 1 400 voksne deltok i videregående opplæring som elev skoleåret 2023–24. Det var nesten 500 færre voksne sammenlignet med skoleåret 2022–23. Den større nedgangen i antall voksne elever kan tyde på at fylkene i større grad ønsker at voksne følger et tilbud spesielt tilrettelagt for voksne. 

2 av 3 voksne deltakere er kvinner

I 2023–24 utgjorde kvinner 68 prosent av de voksne deltakerne i videregående skole. Det var om lag 10 700 kvinner og 4 900 menn som tok videregående opplæring. Det er altså mer enn dobbelt så mange kvinner som menn. I det største utdanningsprogrammet, helse- og oppvekstfag, utgjør kvinner hele 86 prosent. Andelen kvinner er like høy blant voksne deltakere som blant elever.  Kvinneandelen er lavest innen elektro og datateknologi, der kvinner utgjør kun 14 prosent av deltakerne. Antall kvinner innen bygg- og anleggsteknikk har økt til 19 prosent, noe som er 4 prosentpoeng høyere enn året før.

Det er også mer vanlig blant kvinner enn menn å ta videregående skole tilpasset voksne. Henholdsvis 94 prosent av kvinnene og 86 prosent av mennene går på et tilbud tilpasset voksne. Denne kjønnsforskjellen henger trolig sammen med at kvinnene utgjør et flertall innen helse- og oppvekstfag, hvor de aller fleste voksne deltakerne får opplæring spesielt tilrettelagt for voksne.

Om statistikken voksne i videregående skole