Økt timefravær i videregående

Fravær i videregående opplæring

Stor økning i timefraværet

Elevene har typisk 4 dager og 19 enkelttimer fravær på vitnemålet (medianfravær). Det typiske dagsfraværet er 4 dager på vg1 og vg2, men øker til 5 dager på vg3. Timefraværet øker med klassetrinn, fra 16 timer på vg1, til henholdsvis 20 og 22 timer på vg2 og vg3. Jentene har en dag mer fravær enn guttene, mens timefraværet er likt for gutter og jenter. 

Det typiske fraværet har økt med 3 timer sammenlignet med skoleåret 2022–23. Sammenlignet med før pandemien har timefraværet på vg1 doblet seg, fra 8 timer i 2018–19 til 16 timer i 2023–24. Også på vg2 og vg3 har fraværet økt betydelig siden 2018–19, med hhv. 9 og 7 timer hver.

Medianfraværet

* Fra mars 2020 til og med skoleåret 2021–2022 var det unntaksregler for fravær. Se faktaboks nedenfor. 

Det er en tydelig sammenheng mellom fraværet elevene har på grunnskolen og fraværet de samme elevene har i videregående opplæring. Elever i videregående opplæring har generelt høyere timefravær enn elever på 10. trinn, mens dagsfraværet er noe lavere på videregående enn på grunnskolen. Elever som hadde lavt dagsfravær på 10. trinn har i stor grad lavt dagsfravær på vg1, året etter.

Om fraværsstatistikken

Hver tiende elev har 20 dager eller mer fravær

Skoleåret 2023–24 har 15 200 elever, det vil si 9 prosent, fravær på 20 dager eller mer. På motsatt side av skalaen har halvparten under 5 dager fravær. Sammenlignet med tidligere år er det en økning i andelen elever med minst 20 dager fravær, og en nedgang i andelen elever med under 5 dager fravær. 

Andelen jenter med 20 dager fravær eller mer har økt fra 9 prosent til 11 prosent fra forrige skoleår. I samme periode har andelen gutter med minst 20 dager fravær økt fra 7 til 8 prosent. Det har altså vært en økning for både jenter og gutter, men økningen har vært noe større blant jentene. 

En av seks har mer enn 50 timer fravær

De siste årene er det færre elever med lavt timefravær, og flere elever med høyt timefravær. Skoleåret 2023–24 er det flere elever som har 50 timer fravær eller mer enn det er elever som har under 5 timer fravær på vitnemålet. Til sammenligning hadde nesten en av tre elever i 2018–19 under 5 timer fravær, og andelen med minst 50 timer fravær var på kun 8 prosent. Denne andelen har nå økt til 17 prosent.  

Det er om lag like stor andel gutter som jenter som har mer enn 20 timer i fravær på vitnemålet. Derimot er gutter overrepresentert i gruppen med 50 timer eller mer i fravær på vitnemålet. 

Elever med høyt dagsfravær har ofte høyt timefravær

Generelt har elever med lavt dagsfravær også lavt timefravær, og motsatt. Av elevene som har under 5 dager fravær har 41 prosent også under 10 timer fravær, mens i gruppen elever som har minst 20 dager fravær har over halvparten minst 50 timer fravær. 5 prosent av alle elevene, det vil si over 8 000 elever, har både minst 20 dager og minst 50 timer i fravær på vitnemålet. 

Samtidig er det også mange elever med lavere dagsfravær og mye timefravær. Andelen elever med 50 timer fravær eller mer har økt blant elever med alle antall dager fravær siden forrige skoleår.

Timefravær på studieforberedende øker mye

Elevene på studieforberedende utdanningsprogram har typisk én dag lavere dagsfravær på vitnemålet og seks fraværstimer mer enn elevene på yrkesfaglige utdanningsprogram. Elevene på studieforberedende har økt fraværet sitt med 4 timer siden 2022–23, mens dagsfraværet er likt. For elever på yrkesfag er fraværet 1 dag og 1 time høyere enn i 2022–23.

Det er særlig gutter på studieforberedende som har økt timefraværet mye fra i fjor, med fem timer. Jenter på studieforberedende har økt med tre timer. Gutter på studieforberedende er de som har økt timefraværet mest sammenlignet med året før pandemien.

Det er bare i Oslo at yrkesfagselevene har flere fraværstimer enn elevene på studieforberedende. For de resterende fylkene er det mellom to og  ti timer forskjell for de to utdanningsløpene. Fraværet på vitnemålet har betydning for om en elev får læreplass (Utdanningsdirektoratet, 2019). Det kan være en forklaring på hvorfor timefraværet ofte er lavere for disse elevene. 

Lavest timefravær i Telemark

Det er store geografiske forskjeller i timefraværet til elevene, men dagsfraværet er relativt likt mellom fylkene. Elevene i Oslo har det høyeste timefraværet med 24 timer. Telemark har lavest timefravær med 14 timer, mens Rogaland har lavest dagsfravær på vitnemålet med 3 dager. Oslo er fylket med høyest fravær, men er også fylket som har lavest andel som slutter i løpet av skoleåret. 

Totalt fravær er litt høyere enn vitnemålsfraværet

Skoleåret 2023–24 er første årgang vi publiserer det totale fraværet, i tillegg til fravær på vitnemålet. Dette gir et mer helhetlig bilde av elevenes fravær. Elever kan søke om å få fjernet inntil 10 dager av det dokumenterte fraværet. Derfor er det totale fraværet noe høyere enn vitnemålsfraværet, men det er likevel ikke så store forskjeller. Elever på et studieforberedende utdanningsprogram har én dag mer fravær på vitnemålet enn elever på et yrkesfaglig utdanningsprogram, men det er ingen forskjell mellom de to utdanningsretningene når det gjelder det totale fraværet.