Økt timefravær i videregående
Elever uten vurderingsgrunnlag
Stabil lav andel elever uten vurderingsgrunnlag
2,6 prosent av elevene ble stående uten vurderingsgrunnlag i minst ett fag i 2023–24. Det er tilsvarende som året før, men færre enn siste skoleåret før pandemien. 41 prosent av elevene som manglet vurderingsgrunnlag manglet det i bare ett fag, mens 59 prosent manglet vurderingsgrunnlag i flere fag.
Mer enn 54 prosent av elevene uten vurderingsgrunnlag fikk dette grunnet overskredet fraværsgrense. Dette er 3 prosentpoeng, over 100 elever, høyere enn skoleåret før. På tross av at median timefravær har økt mye de to siste årene, har altså økningen i andelen elever som ikke får vurderingsgrunnlag grunnet fraværsgrensen vært forholdsvis liten. Det er kun udokumentert fravær som telles mot fraværsgrensen, så en mulig forklaring er at økningen i hovedsak har vært av dokumentert timefravær.
Elever uten vurderingsgrunnlag i ett enkelt fag i skoleåret 2023–24, har typisk 22 dager og 77 timer fravær på vitnemålet samme skoleår. For elever uten vurderingsgrunnlag i flere fag, var fraværet høyere, typisk fravær var 39 dager og 100 timer.
Om statistikken elever uten vurderingsgrunnlag
Statistikken «Elever uten vurderingsgrunnlag» gir oversikt over hvor stor andel av elevene i videregående skole som ikke får karakter fordi de har overskredet fraværsgrensen eller mangler vurderingsgrunnlag i ett eller flere fag ved standpunkt. Skolen fører da koden IV i stedet for standpunktkarakter. «Elever uten vurderingsgrunnlag – fellesfag» viser hvor stor andel av elevene som ikke får karakter i fellesfagene. «Elever uten vurderingsgrunnlag – fagstørrelse» viser andelen med IV i små, mellomstore og store fag.