Karakterer i videregående skole 2023–2024
Tendensen er at karakteren i mange av fagene er litt høyere enn de var før pandemien, med unntak av matematikkfagene.
Hovedfunn
- Det er generelt små endringer i standpunktkarakterene sammenlignet med i fjor.
- Elevene får stadig høyere standpunktkarakter i kroppsøving.
- Elevene får generelt noe lavere karakterer i matematikk.
- Jentene får høyere karakterer enn guttene i de fleste fag.
Kunnskapsløftet 2020
Skoleåret 2020–21 var det første året med nye fag etter nytt læreplanverk – Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 (LK20) og Kunnskapsløftet samisk 2020 (LK20S). Innføringen har skjedd trinnvis, slik at i 2022–23 var første skoleår hvor alle trinn fulgte den nye læreplanen. Fordi det er nye læreplaner, må sammenligninger over tid gjøres med forsiktighet.
Stort sett uendrede standpunktkarakterer
Sammenlignet med i fjor er det kun små endringer i den gjennomsnittlige standpunktkarakteren i de enkelte fagene. I flertallet av fagene er karakteren uendret. De gjennomsnittlige standpunktkarakterer gikk opp i mange av fagene under koronapandemien i skoleårene fra 2019–2020 til 2021–2022. Etter pandemien har snittkarakterene gått litt ned igjen i flere av fagene. Tendensen er likevel at elevenes snittkarakterer i mange av fagene er litt høyere i skoleåret 2023–2024 enn de var i årene før pandemien.
For eksempel er snittkarakterene i fellesfagene engelsk og norsk litt høyere i skoleåret 2023 –2024 enn de var i 2018–2019. I fellesfagene i matematikk har derimot elevenes standpunktkarakterer gått ned til samme snittkarakter som i 2018–2019.
Fag | 2018–19 | 2019–20 | 2020–21 | 2021–22 | 2022–23 | 2023–24 |
---|---|---|---|---|---|---|
Engelsk, vg1 studieforberedende | 4,4 | 4,5 | 4,5 | 4,5 | 4,5 | 4,5 |
Engelsk vg2/vg1 yrkesfag* | 3,6 | 3,7 | 3,8/3,8 | 3,8 | 3,9 | 3,8 |
Norsk, vg2 yrkesfaglige | 3,7 | 3,8 | 3,8 | 3,8 | 3,8 | 3,8 |
Norsk hovedmål, vg3 studieforberedende | 4 | 4,2 | 4,2 | 4,2 | 4,1 | 4,1 |
Norsk sidemål, vg3 studieforberedende | 3,8 | 4 | 4 | 4 | 3,9 | 3,9 |
Norsk hovedmål, vg3 påbygging | 3,5 | 3,7 | 3,7 | 3,7 | 3,7 | 3,6 |
Norsk sidemål, vg3 påbygging | 3,3 | 3,5 | 3,5 | 3,5 | 3,5 | 3,5 |
Matematikk 1P | 3,5 | 3,7 | 3,7 | 3,6 | 3,5 | 3,5 |
Matematikk 1T | 3,9 | 4,1 | 4 | 4 | 3,9 | 3,9 |
Matematikk 2P | 3,6 | 3,8 | 3,7 | 3,7 | 3,6 | 3,6 |
Matematikk 2P-Y | 3,4 | 3,6 | 3,5 | 3,5 | 3,5 | 3,4 |
*Elevkullet som gikk i vg1 2019–2020 (disse fulgte gammel læreplan), tok faget yrkesfaglig engelsk over to år (både på vg1 og vg2). Elevene fikk standpunktkarakter etter vg2. I overgangsåret 2020–2021 fikk både elevene på vg2 (som fulgte gammel læreplan), og elevene på vg1 (som fulgte ny læreplan) standpunktkarakter i faget.
Elevene får høyere standpunktkarakterer i kroppsøving
Elevene har de siste ti årene fått gradvis høyere standpunktkarakter i de fleste fellesfagene. Karakterveksten har vært størst i faget kroppsøving. Dagens elever fikk i snitt en halv karakter høyere enn elevene i 2013–2014. Økningen har vært like stor på yrkesfaglig og studieforberedende utdanningsprogram, og like stor for gutter og jenter.
Den nye læreplanen i kroppsøving, som ble innført i henholdsvis 2021–2022 på vg2 og 2022–2023 på vg3, innebar blant annet en dreining til et mindre idrettsrettet fag og større vekt på ulike bevegelsesaktiviteter, lek og øving. Endringer i læreplanen kan ha påvirket lærernes vurderingspraksis. Den største økningen i standpunktkarakterene skjedde likevel før den nye læreplanen ble innført.
I 2023–2024 fikk 33 prosent av elevene karakteren 6 til standpunkt i kroppsøving på vg3, mens kun 14 prosent av elevene fikk karakteren 6 i 2013–2014.
Standpunktkarakterer og eksamenskarakterer har ulike formål
Standpunktkarakteren uttrykker elevens samlede kompetanse ved avslutningen av opplæringen, og vurderes på et så bredt grunnlag som mulig. Den gjennomsnittlige standpunktkarakteren i et fag er normalt stabil fra år til år.
Eksamenskarakteren uttrykker elevens kompetanse slik den kommer til uttrykk på eksamensdagen. Eksamen i sentralt sensurerte fag er ikke egnet til å si noe om elevenes utvikling over tid.
Eksamenskarakteren kan variere litt mer mellom år. Endringer i oppgaveformatet, sammensetningen av eksamensoppgavene og hvilke kompetansemål som testes, kan ha betydning for karakteren.
Jentene får høyere karakterer enn guttene i de fleste fag
I likhet med tidligere år har jentene i snitt høyere standpunktkarakterer og eksamenskarakterer enn guttene i de fleste fag. Blant fellesfagene er kjønnsforskjellen i jentenes favør størst i norsk og fremmedspråk; jentene får i snitt en halv karakter mer enn guttene i disse fagene.
Guttene har i snitt høyere standpunktkarakter enn jentene i kroppsøving på vg2 og vg3, og i matematikk 2P-Y. Til skriftlig eksamen gjør guttene det bedre enn jentene i fellesfagene matematikk 1T og matematikk 2P-Y; guttene får i snitt henholdsvis 0,2 og 0,3 karakterpoeng mer enn jentene i disse fagene.
Til skriftlig eksamen i de største programfagene på studieforberedende utdanningsprogram er kjønnsforskjellen i jentenes favør størst i psykologi 2, sosialkunnskap, treningslære 1 og 2, og i økonomifagene: samfunnsøkonomi, økonomistyring og økonomi og ledelse. Guttene får i snitt høyere karakter på eksamen enn jentene i realfagene matematikk R1 og R2, fysikk 2 og kjemi 2. Kjønnsforskjellen i guttenes favør er størst i fysikk 2; guttene får i snitt 0,3 karakterpoeng mer enn jentene. Det er ingen kjønnsforskjell i standpunktkarakteren.
Endringer i programfag matematikk
Standpunktkarakteren i matematikk programfag har gått ned de siste årene. Snittkarakteren i fagene er nå lavere enn den var før pandemien i 2018-2019, med unntak av i Matematikk i realfaglige og samfunnsfaglige sammenhenger..
Størst nedgang har det vært i Matematikk i samfunnsfaglige og økonomiske sammenhenger., fra 3,9 i 2018–2019 til 3,6 i 2023–2024. I tillegg går den gjennomsnittlige karakteren på skriftlig eksamen i matematikk S1 ned fra 2,9 i fjor til 2,4 i år, mens snittkarakteren på eksamen i Matematikk i samfunnsfaglige og økonomiske sammenhenger. går fra 3,0 i fjor til 2,8 i år. I 2018–2019, før pandemien og innføring av ny læreplan, lå snittkarakteren på skriftlig eksamen i disse to fagene på henholdsvis 3,4 og 3,3.
I nye læreplaner i 2021 - 2022 ble det gjort endringer i matematikk S1 for å oppnå en tydeligere progresjon fra vg1. Det har medført at programfagene matematikk S1 og Matematikk i realfaglige og samfunnsfaglige sammenhenger. har blitt mer like. Omtrent halvparten av kompetansemålene i de to læreplanene er nå de samme. Endringen i læreplanene kan være en del av forklaringen på at karaktergjennomsnittet har gått ned siden.
Antall elever som velger matematikk S1 har i tillegg gått drastisk ned de siste årene, fra 8 300 i skoleåret 2020–2021 til 3 700 i 2023–2024. Årsaken til at elevene velger Praktisk bruk av matematikk. og R1 fremfor S1 er vanskelig å fastslå. Det kan være at elevene opplever matematikk S1 som mer vanskelig enn tidligere. I tillegg kan inntakskravene til høyere utdanning påvirke elevenes fagvalg. På en del studier med særskilte inntakskrav til kompetanse i matematikk likestilles matematikk R1 med matematikk S1+S2.
Obligatorisk matematikk i videregående opplæring
For både yrkesfaglige og studieforberedende utdanningsprogrammer er det obligatorisk med matematikk. På vg1 velger elevene mellom praktisk og teoretisk matematikk, henholdsvis 1P (1P-Y på yrkesfag) og 1T (1T-Y på yrkesfag). Elever på studieforberedende utdanningsprogram må deretter ta fellesfaget matematikk 2P.
Elevene kan også oppfylle kravet til matematikk på vg2 ved å velge ett av de valgfrie programfagene i matematikk: samfunnsfaglig matematikk S1 eller realfaglig matematikk R1. Elever på yrkesfaglige utdanningsprogram har kun matematikk i vg1. De som velger å ta påbygging til generell studiekompetanse må i tillegg ha 2P-Y.
Lavere eksamenskarakterer i fellesfag matematikk
Snittkarakterene på skriftlig eksamen endrer seg lite sammenlignet med i fjor. Unntaket er norsk hovedmål og norsk for elever på yrkesfaglige utdanningsprogram, der snittkarakteren i fjor er høy fordi mange elever valgte å annullere eksamen på grunn av innloggingsproblemer.
I fellesfagene i matematikk er snittkarakterene på skriftlig eksamen litt lavere enn de var i 2018–2019, med unntak av matematikk 2P-Y. Snittkarakteren i engelsk har de siste to årene ligget litt høyere enn før pandemien.
Forskere fra NIFU som har analysert konsekvenser av pandemien, finner at skoleledere, lærere og andre ansatte i skolen uttrykker bekymring for ungdomsskoleelevenes ferdigheter i blant annet matematikk (Vennerød-Diesen mfl. 2024).Eksamenskarakterer er ikke egnet til å si noe om utviklingen i elevenes kompetanse da vanskegraden vil kunne variere noe fra år til år. I tillegg har det ikke vært gjennomført eksamen i faget fra skoleårene 2019–2020 til 2021–2022. Nye læreplaner gjør det også vanskelig å sammenligne på tvers av år.
Det er derfor vanskelig å kunne si noe om hvordan et eventuelt læringstap i matematikk har påvirket elevene som nå går i videregående opplæring. I sin sluttrapport, som kommer i 2025, vil forskerne fra NIFU se på hvorvidt pandemien har preget overgangen til videregående skole for dem som gikk på ungdomsskolen under nedstengningen.
Det er likevel viktig å se nedgangen i karakterene i både fellesfagene og programfagene i matematikk i sammenheng med denne kunnskapen. Den bør også sees i sammenheng med nedgangen i elevenes prestasjoner i matematikk i PISA-undersøkelsen for 2022. De norske resultatene viste blant annet at andelen lavtpresterende elever hadde økt fra 19 til 31 prosent i matematikk fra 2018 til 2022 (Jensen mfl. 2023). Elevene som gjennomførte eksamen i fellesfaget matematikk 2P eller i programfagene matematikk S1 og R1 i år, tilhører det samme kullet som deltok PISA-undersøkelsen i 2022.
Fag | 2018–2019 | 2022–2023 | 2023–2024 | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Snittkarakter | Antall elever | Snittkarakter | Antall elever | Snittkarakter | Antall elever | |
Engelsk, vg1 studieforberedende | 4,1 | 2999 | 4,2 | 3677 | 4,2 | 3297 |
Engelsk, vg2 yrkesfaglig | 3,3 | 2210 | 3,4 | 1952 | 3,4 | 2027 |
Matematikk 1P | 2,9 | 1372 | 2,7 | 1076 | 2,7 | 1033 |
Matematikk 1T | 3,2 | 1575 | 3,2 | 1232 | 3,1 | 1202 |
Matematikk 2P | 2,9 | 4658 | 2,8 | 6025 | 2,7 | 6019 |
Matematikk 2P-Y | 2,7 | 4639 | 2,7 | 4638 | 2,7 | 4565 |
Norsk hovedmål, vg3 studieforberedende * | 3,6 | 33867 | 4,2 | 8989 | 3,6 | 32010 |
Norsk sidemål, vg3 studieforberedende | 3,4 | 16372 | 3,5 | 16039 | 3,5 | 16925 |
Norsk hovedmål, vg3 påbygging* | 3 | 8786 | 3,5 | 2260 | 3,1 | 8369 |
Norsk sidemål, vg3 påbygging | 2,7 | 3858 | 3 | 3352 | 2,9 | 3467 |
Norsk, vg2 yrkesfaglig* | 3,5 | 2113 | 3,9 | 886 | 3,4 | 2515 |
*Faget hadde skriftlig eksamen 22. mai 2023 og var derfor berørt av de tekniske problemene som gav grunnlag for annullering.
Om statistikken
- Statistikken er produsert på bakgrunn av data fra VIGO Sentralbase, som eies av fylkeskommunene og driftes av Novari IK.
- For å kunne sammenligne fag før og etter innføringen av LK20 er resultatene for flere av fagene i tabellene/figurene en kombinasjon av faget før og tilsvarende fag etter innføringen. Det kan være endringer i fagenes innhold ved overgangen til ny læreplan. Se egen boks om Kunnskapsløftet 2020.