De åpne barnehagene retter i stor grad tilbudet sitt mot barn i alderen 0-6 år, men de fleste faktiske brukerne er barn under tre år. Dette får konsekvenser for samspill, organisering og tilrettelegging av det fysiske rommet.
Åpen barnehage er et sted for barn i alderen 0-6 år og deres omsorgspersoner. I mange åpne barnehager er den største andelen barn i alderen 0-2 år.
Åpne barnehager har mange aktiviteter som passer for de ulike aldersgruppene. En åpen barnehage på Østlandet hadde svært mange deltakere i alderen 0-2 år, og dette satte i gang tanker hos personalet om hvordan de kunne vekke denne aldersgruppens engasjement gjennom nye aktiviteter som stimulerer til fysisk aktivitet og engasjerer alle sansene.
Et av fagområdene i rammeplanen er «Antall, rom og form». Formålet er at barnehagen skal bidra til at barna får mulighet til å oppdage og utforske sin omverden, og «… forstå sammenhenger i naturen, samfunnet og universet», og at «Fagområdet omfatter lekende og undersøkende arbeid med sammenligning, sortering, plassering, orientering, visualisering, former, mønster, tall, telling og måling. Det handler også om å stille spørsmål, resonnere, argumentere og søke løsninger» . Med bakgrunn i dette ønsket personalet å gi de yngste barna en ny stimulerende aktivitet som ga mulighet både for lekende og undersøkende arbeid tilpasset denne aldersgruppen.
Refleksjonsspørsmål
- Hvilke aktiviteter tilbyr vi i dag som passer særlig godt til de yngste barna som kommer i barnehagen vår?
- Hvilke målsetninger har vi for arbeidet med de yngste barna?
- Kan vi videreutvikle og presisere målsetningene våre med tanke på rammeplanens vektlegging av aktiviteter og arbeidsformer som gir mulighet for å oppdage og utforske og forstå de nære omgivelsene?
- Hvordan kan vi stimulere til mer undring og nysgjerrighet hos de yngste barna i barnehagen?
Et annet av rammeplanens fagområder er Kunst, kultur og kreativitet: «I arbeid med fagområdet skal personalet stimulere barnas nysgjerrighet, utvide deres forståelse og bidra til undring, undersøkelser, utprøving og eksperimentering».
De ansatte i den åpne barnehagen på Østlandet var fornøyd med prøveprosjektet med sansekassen. De har nå satt seg som mål å lage en større og mer solid sansekasse som kan fastmontertes i barnehagen.
Fagartikkel
Fagartikkel av Kirsten E Jansen, Universitetet i Agder