Kulturskolen
Alle kommuner skal ha et kulturskoletilbud til barn og unge, enten alene eller i samarbeid med andre kommuner.
Kulturskolene er både eid og drevet av kommunene, og det er kommunene selv som bestemmer innhold og omfang av tilbudet i sine skoler.
Hva kan kulturskolen tilby?
Kulturskolen gir opplæring innen kunst- og kulturfag som er tilpasset ulike aldersgrupper. Målet er å bidra til å bygge barn og unges estetiske, sosiale og kulturelle kompetanse og evne til kritisk refleksjon og selvstendige valg. Kulturskolen skal ivareta både bredde og talent, og ha et variert tilbud. Her kan barn og unge prøve seg fram og fordype seg i det de har interesse for. Det er også et sted å møte venner og ta del i et felleskap.
Samarbeid mellom kulturskolen og skolen
Kulturskolen gir gode muligheter for å utvikle et godt skole- og lokalmiljø, og kan bidra til å styrke det praktiske og estetiske innholdet i skolen. I samarbeid med skolen kan kulturskolen bidra til at elever får utfolde seg kulturelt i lokalsamfunnet. Strategien fra Kunnskapsdepartementet; Skaperglede, engasjement og utforskertrang, om praktisk og estetisk innhold i skole- og barnehage (pdf), legger vekt på at barnehage og skole skal bruke ressursene og samarbeide med kulturskolen.
Samarbeidet mellom skolen og kulturskolen kan foregå på mange måter. Her er noen eksempler:
Kulturskolen er et magisk sted
I denne filmen fortelles det litt om hva kulturskolen er og hva man kan gjøre der. Filmen kan fritt brukes for å informere om kulturskoletilbudet i kommuner og skoler.
Visjon til kulturskolen er "kultur for alle". Filmen finnes derfor både dubbet og tekstet på flere ulike språk.
Tilknytning til lærerplanverket
Skolen skal gi elevene historisk og kulturell innsikt og forankring, og bidra til at hver elev kan ivareta og utvikle sin identitet i et inkluderende og mangfoldig fellesskap. Overordnet del 1.2
Skolen skal la elevene utfolde skaperglede, engasjement og utforskertrang, og la dem få erfaring med å se muligheter og omsette ideer til handling. Overordnet del 1.4
Kompetanseutvikling
Det finnes flere kompetansehevende tiltak for ansatte i kulturskolen, både tilbud spesielt utviklet for kulturskolelærere og studietilbud som inngår i Utdanningsdirektoratets ordinære videreutdanningsordning for lærere. I tillegg kan kommunen søke om stipend til PPU-studier for sine ansatte i kulturskolen.
- Videreutdanning for lærere (inkludert kulturskolelærere)
- Utdannings- og rekrutteringsstipend (PPU)
- Videreutdanning for kulturskoleledere
- Kulturskolebasert vurdering for læring
Rammeplanen for kulturskolen
Norsk kulturskoleråd og dere medlemsorganisasjoner har laget en rammeplan for kulturskolen som viser til læreplanene for grunnopplæringen og beskriver formålet til kulturskolen i lokalsamfunnet. Rammeplanen kan brukes av kulturskolene lokalt. Norsk kulturskoleråd er en interesse- og utviklingsorganisasjon som arbeider for å fremme kvalitet i opplæringen innen kunst og kultur for barn, unge og voksne med utgangspunkt i de kommunale kulturskolene.
Forskning om kulturskolen
Norsk kulturskoleråd har i samarbeid med Kulturskolecentrum i Sverige, og forskere fra Norge, Sverige, Finland og Danmark laget en komplett oversikt med tematisk inndeling over forskning på kulturskole i de nordiske land (Pdf). Denne kan være et godt utgangspunkt for både kulturskolelærere, ledere og andre interesserte for å finne relevant forskningsbasert kunnskap som grunnlag for individuelt eller kollektivt utviklingsarbeid.
Gå til prosjektrapporten om fremtidens kulturskole her.
Mer om kulturskolen
- Evaluering av kulturskolen 2019: Kultur + skole = sant (Pdf)
- Norsk kulturskoleråd: Filmer som viser hva kulturskolen kan bety for eleven
- Oppleve, skape, dele — Kunst og kultur for, med og av barn og unge: Stortingsmelding 18 (2020-2021).
Lovhjemler
Opplæringslova
§ 26-1. Kulturskole
Kommunen skal ha eit tilbod om kulturskole til barn og unge, organisert i tilknyting til skolen og kulturlivet
§ 26-2. Formålet med kulturskolen
Kulturskolen skal leggje til rette for at elevane får delta i ulike aktivitetar der dei får lære, oppleve, skape og formidle kulturelle og kunstnariske uttrykk, i eit trygt og godt skolemiljø.
Barnekonvensjonen: Artikkel 31
1. Partene anerkjenner barnets rett til hvile og fritid og til å delta i lek og fritidsaktiviteter som passer for barnets alder og til fritt å delta i kulturliv og kunstnerisk virksomhet.
2. Partene skal respektere og fremme barnets rett til fullt ut å delta i det kulturelle og kunstneriske liv og skal oppmuntre tilgangen til egnede og like muligheter for kulturelle, kunstneriske, rekreasjons- og fritidsaktiviteter.