Rammeplan for SFO
4. En inkluderende skolefritidsordning
SFO skal aktivt bidra til å danne fellesskap der alle barn kan delta og få en opplevelse av å høre til. SFO skal bidra til at barn opplever likeverd, sosial tilhørighet og sosialt fellesskap med andre barn og med personalet. Dette forutsetter respekt for forskjellighet og anerkjennelse av mangfold. Fellesskap kan oppleves i større eller mindre grupper, og i lek og tilrettelagte aktiviteter. Personalet skal observere barnas lek og aktiviteter, vurdere om alle barn gis muligheter for deltagelse og med utgangspunkt i barnas interesser legge til rette for at alle barn kan delta.
Det skal være en variasjon i tilbudet som tar hensyn til barnegruppen og barnas alder, utvikling og interesser. Barn med behov for særskilt tilrettelegging skal ha et tilbud som legger til rette for at også de kan være inkludert og delta likeverdig i lek, kultur og aktiviteter. SFO skal arbeide aktivt for å fremme universell utforming, jf. likestillings- og diskrimineringsloven § 19, for å bidra til barnas inkludering og tilhørighet til fellesskapet.
SFO skal ivareta, anerkjenne og synliggjøre mangfold og legge til rette for at ulike språk, uttrykksformer og kulturer kan inkluderes i lek og aktivitet. I utformingen av lekemiljøet ute og inne skal SFO ta hensyn til mangfoldet i barnegruppen.
Gjennom å gi barn muligheter for aktiv deltakelse i lek, kultur- og fritidsaktiviteter sammen med andre barn kan skolefritidsordingen bidra til å utjevne sosiale forskjeller.
Støttemateriell
Det er frivillig å bruke støttemateriellet.
Temasider og artikler
Refleksjonsspørsmål
- Hvordan jobber vi for at alle barna opplever å høre til i et fellesskap?
- Hvordan sikrer vi at alle barna opplever seg sett, respektert og anerkjent?
- Hva legger vi i begrepet «likeverd» og hvordan jobber vi med dette?
- Hvordan kan vi sikre at alle barna blir inkludert og deltar aktivt i lek?
- Hvordan inkluderer vi barn med behov for særskilt tilrettelegging?
- Hva kan vi gjøre for å motvirke diskriminering i vår SFO?
- Hvordan bruker vi barnas ulike språk og kulturer i lek og aktiviteter?