Rammeplan for SFO
3.2. Lek
Leken skal ha stor plass i SFO, og barna skal ha tid og rom til lek hver dag. Alle barn skal få mulighet til aktiv deltakelse i leken og å oppleve mestring. SFO skal tilrettelegge for og støtte opp om, at leken kan stimulere til vennskap, relasjonsbygging, språkutvikling, undring og kreativitet. SFO skal legge til rette for lek som engasjerer og inspirerer barna i aktivitet og til aktivitet, og som kan bidra til allsidig utvikling og læring. Aktiviteten i SFO skal ha et tydelig barneperspektiv. SFO bør legge til rette for at personalet jevnlig kan diskutere og reflektere over hva lek innebærer, og hvordan man som ansvarlig tilrettelegger opptrer i møte med lekende barn.
SFO skal legge til rette for og inspirere til et godt lekemiljø for alle barn. SFO skal legge til rette for at barn med behov for særskilt tilrettelegging blir inkludert i lek og tilrettelagt aktivitet.
Støttemateriell
Det er frivillig å bruke støttemateriellet.
Temasider og artikler
Refleksjonsspørsmål
- Hvilke typer lek kjenner vi til?
- Hva er et godt lekemiljø? Hvordan legger vi til rette for dette hos oss?
- Hvordan kan vi gi rom for ulike typer lek, både ute og inne?
- Hvordan jobber vi for at alle barna blir inkludert og deltar aktivt i lek?
- På hvilken måte har aktivitetene i vår SFO et tydelig barneperspektiv?
- Hva betyr det at leken har en egenverdi, og hvordan vises dette i praksis?
- Hvordan observerer vi barnas lek, og hva bruker vi observasjonene til?
- På hvilke måter kan vi delta i barnas lek?
- Hvordan benytter vi leken for at alle barna kan etablerere gode relasjoner og vennskap?