Rammeplan for SFO
5.2. Overgang fra barnehage til skole og SFO
SFO skal bidra til å skape en god og trygg overgang fra barnehage til skole og SFO sammen med skolen og barnehagen, jf. opplæringsloven § 13-5 og barnehageloven § 2a. Det er skoleeier som har hovedansvaret for samarbeidet.
Det er en fordel om barna får mulighet til å bli kjent med det fysiske miljøet og personalet i SFO før skolestart. Særlig for barn på 1. trinn som starter i SFO før sin første skoledag, spiller SFO en viktig rolle i oppstartsfasen. SFO skal støtte barna den første tiden for å bidra til at barna opplever trygghet og tilhørighet.
Støttemateriell
Det er frivillig å bruke støttemateriellet.
Temasider og artikler
Refleksjonsspørsmål
- Hvilke rutiner har vi for å sikre en god overgang fra barnehagen til skolen og SFO?
- Hvordan opplever vi at disse rutinene hjelper barnet og SFO til en god overgang?
- På hvilke måter samarbeider vi med foreldrene for at barna skal få en trygg og god overgang til SFO?
- Hvordan passer vi på at barna blir kjent med både de ansatte og de andre barna i oppstartsfasen?