Rammeplan for SFO
2.5. Skaperglede, engasjement og utforskertrang
Ved å ta utgangspunkt i barnas skaperglede, engasjement og utforskertrang skal SFO gi en god ramme for helhetlig utvikling og læring. Læring i SFO foregår først og fremst gjennom lek, selvvalgte aktiviteter og samhandling med andre barn og med SFOs personale. SFO skal anerkjenne at å leke er en typisk væremåte blant barn, og at leken har en egenverdi. SFO skal prioritere tid og rom for lek.
SFO skal støtte barnas naturlige nysgjerrighet og lyst til å skape og være kreative, engasjerte og utforskende. Innholdet, arbeidsformene og det fysiske miljøet i SFO skal støtte opp under barnas lyst til å leke, skape, utforske og mestre.
Støttemateriell
Det er frivillig å bruke støttemateriellet.
Film
Refleksjonsspørsmål
- Hvordan tilrettelegger vi for barnas utforskertrang?
- Hva betyr det at leken har en egenverdi?
- Hvordan ivaretar vi barnas naturlige nysgjerrighet?
- Hvordan inspirerer vi barna til å skape og være kreative?
- Hva kan vi gjøre med det fysiske miljøet slik at det stimulerer til lek, kreativitet og utforsking?
- Hvordan støtter vi opp under barnas mestringsbehov?