Kreativitet
I SFO handler kreativitet om å introdusere barna for ulike uttrykksformer, prosjekter og at dere legger til rette for kreativitet i lek og andre aktiviteter.
SFO skal støtte barnas naturlige nysgjerrighet og lyst til å skape og være kreative, engasjerte og utforskende. Innholdet, arbeidsformene og det fysiske miljøet i SFO skal støtte opp under barnas lyst til å leke, skape, utforske og mestre.
Kreativitet er en relasjonell ferdighet. Gode relasjoner og et godt miljø med relasjonskompetente voksne fremmer kreativitet hos barn. For å fremme barnas kreativitet må SFO være et trygt sted. Det må være rom for å prøve og feile, og komme med spontane ideer. Barn utvikler kreativiteten og evnen til å løse problemer gjennom lek. For å bidra til kreativiteten hos barna, må dere møte barna på den måten de ser verden: undrende, lekent og fantasifullt.
Vi kan skille mellom to former for kreativitet
- Kreativitet avhengig av talent, som vi for eksempel ofte ser hos kunstnere.
- Kreativitet gjennom en kreativ holdning: en spørrende, nysgjerrig og utforskende holdning til livet og menneskene rundt oss
I SFO handler kreativitet om å introdusere barna for ulike uttrykksformer, prosjekter og at dere legger til rette for kreativitet i lek og andre aktiviteter. Barna er gjerne kreative på sine spesielle områder, og de bør få utforske dette. Utforskingen bør være alderstilpasset barna i SFO.
Lava og krokodiller
Forrige uke satte vi ut noen esker. De var fylt med gjenvinningsmaterialer. Da skjedde det mye rart.
Barn1: Se på denne!
Barn2: Hva er dette for noe?
Barn1: Vi kan bruke denne.
Barn2: Denne tar vi!
Dette ga nytt liv til leken og satte i gang kreative prosesser hos barna.
Barn1: Hva er dette?
Barn2: Jeg vet ikke helt, jeg. Hva tenker du?
Barn1: Det er lava på bakken!
Barn2: Også krokodiller! Der!
Refleksjonsspørsmål
- Ta utgangspunkt i eksempelet over. Hvordan utfordrer dere barnas fantasi?
- Hvordan legger dere til rette for kreative prosesser i vår SFO?
- Hvordan legger dere til rette for barns medvirkning i kreative prosesser?
- Hva tenker dere stimulerer barns kreativitet?
- Hvordan jobber dere med barns naturlige undring, lekenhet og fantasi?
Litteratur
Eiken, Lisa (2018): Relasjonskompetanse i SFO. Kap. 6: Motivasjon, utvikling og kreativitet.