Kreativitet

I SFO handler kreativitet om å introdusere barna for ulike uttrykksformer, prosjekter og at dere legger til rette for kreativitet i lek og andre aktiviteter.

SFO skal støtte barnas naturlige nysgjerrighet og lyst til å skape og være kreative, engasjerte og utforskende. Innholdet, arbeidsformene og det fysiske miljøet i SFO skal støtte opp under barnas lyst til å leke, skape, utforske og mestre.

Rammeplan for SFO

Kreativitet er en relasjonell ferdighet. Gode relasjoner og et godt miljø med relasjonskompetente voksne fremmer kreativitet hos barn. For å fremme barnas kreativitet må SFO være et trygt sted. Det må være rom for å prøve og feile, og komme med spontane ideer. Barn utvikler kreativiteten og evnen til å løse problemer gjennom lek. For å bidra til kreativiteten hos barna, må dere møte barna på den måten de ser verden: undrende, lekent og fantasifullt.

Vi kan skille mellom to former for kreativitet

  • Kreativitet avhengig av talent, som vi for eksempel ofte ser hos kunstnere.
  • Kreativitet gjennom en kreativ holdning: en spørrende, nysgjerrig og utforskende holdning til livet og menneskene rundt oss

I SFO handler kreativitet om å introdusere barna for ulike uttrykksformer, prosjekter og at dere legger til rette for kreativitet i lek og andre aktiviteter. Barna er gjerne kreative på sine spesielle områder, og de bør få utforske dette. Utforskingen bør være alderstilpasset barna i SFO.

Lava og krokodiller

Eksempel

Refleksjonsspørsmål

Litteratur