Samarbeid mellom SFO og hjemmet
Samarbeid mellom SFO, hjemmet og skolen er avgjørende for et godt og helhetlig SFO-tilbud.
SFO skal legge til rette for god dialog og samarbeid med foreldrene.
Et godt samarbeid med foreldrene gjør det lettere for dere å få innsikt i de enkelte barnas behov, og det blir enklere å gi et godt SFO-tilbud. SFO har ansvar for å ta initiativ til og sørge for et godt samarbeid med foreldrene, men SFO og hjemmet er likeverdige deltakere i samarbeidet.
En god samarbeidsrelasjon legger grunnlaget for at foreldrene får et positivt syn på SFO. Informasjon og kommunikasjon med foreldre om hverdagshendelser med barna, er med på å bygge gode relasjoner og er sentralt i samarbeidet.
Informere og involvere
Det er viktig at dere både informerer og involverer foreldre. God informasjon og dialog bidrar til at SFO og hjem støtter hverandre og fokuserer på barnets behov, og til at begge parter tar sitt ansvar. Det er lurt å ha retningslinjer for informasjonsflyt og dialog mellom SFO og hjemmet. I tillegg til jevnlig informasjon om hva som skjer i SFO-hverdagen, bør foreldrene også få tilgang til overordnede målsettinger, strategier og planer.
Personalet bør dele informasjon om hvert enkelt barn med hverandre. På den måten kan foreldrene få viktig informasjon om barnet sitt. Det kan også være verdifullt å skape noen sosiale arenaer der foreldre og barn kan bli kjent med andre foreldre, barn og aktiviteter i SFO. Det kan for eksempel være felles sommeravslutning eller foreldrekaffe.
Avklare forventninger
Foreldregruppen vil møte dere med ulike forventinger, behov og meninger om SFO. Det er viktig å involvere dem, og å avklare hvilke forventinger dere har til hverandre. Dette er særlig viktig når dere møter nye foreldre. Forventningsavklaring skjer gjennom god informasjon og dialog om hva SFO tilbyr, og hva som kreves av foreldrene.
Foreldremøter er nyttige for å snakke om forventninger, gi informasjon og gi foreldrene en mulighet til å påvirke og medvirke. Dere bør gjennomføre foreldremøte på SFO i løpet av skoleåret, enten alene eller i tilknytning til skolens foreldremøter. SFO kan også være tema på møtene til skolens samarbeidsutvalg (SU)/driftsstyre, skolemiljøutvalg (SMU) og foreldrerådets arbeidsutvalg (FAU). Foreldreinvolvering er også et viktig ledd i arbeidet med å utvikle kvaliteten i SFO-tilbudet. Resultater fra foreldreundersøkelser kan inngå som et viktig element i dette arbeidet.
Når samarbeid blir utfordrende
Samarbeidet mellom SFO og hjemmet kan av og til være utfordrende. Noen foreldre er sårbare i møte med skole og SFO, og kan reagere med sterke følelser. Det kan være lurt å ha en plan for hva dere kan si og gjøre i slike situasjoner. Da vil det være enklere å møte foreldrenes reaksjoner på en god måte, og opprettholde dialogen om hva barnet trenger av hjelp og støtte.
Det er viktig at dere tar imot foreldrenes bekymringer og følelser, slik at dere kan trygge dem på at dere vil det beste for barnet. Barnet, foreldrene, SFO og skolen har hver for seg betydningsfull informasjon om hvordan barnet har det. Det er viktig å dele informasjonen med hverandre, for å få et helhetlig bilde av situasjonen og barnets behov. Når dere deler informasjon med hverandre, er det viktig at dere følger personvernregelverket.
Les mer: Personvern (GDPR)
Barn med behov for særskilt tilrettelegging
Det er særlig viktig med god dialog og samarbeid med foreldrene til barn som av ulike grunner har behov for særskilt tilrettelegging. Holdningene dere har til foreldrene påvirker kvaliteten på samarbeidet.
Emosjonelle, fysiske, språklige og kulturelle barrierer kan hindre et positivt samarbeid. Ofte må du som ansatt strekke deg langt for imøtekomme disse utfordringene. Dette kan for eksempel være å lytte i stedet for å gå i forsvar.
Les mer: Å inkludere alle
Samarbeid på tvers av språkbarrierer
Dere bør legge opp samarbeidet mellom SFO og hjemmet slik at barrierer knyttet til språk ikke er til hinder for god dialog. Det kan for eksempel være lurt å bruke tolk i enkelte møter, eller å oversette viktig skriftlig informasjon til foreldre som ikke forstår så godt norsk.
Vi har laget en film om det viktige første møtet med nyankomne elever og foreldre, som også viser hvordan SFO er involvert.