Samarbeid mellom SFO og skolen

Samarbeid mellom SFO, hjemmet og skolen er avgjørende for et godt og helhetlig SFO-tilbud. I noen tilfeller er SFO også avhengig av å samarbeide med andre eksterne hjelpetjenester.

SFO skal samarbeide med hjemmet og skolen for å legge til rette for at de daglige overgangene mellom de ulike arenaene blir gode. SFO bør samarbeide med skolen for å skape en best mulig helhet i hverdagen for barna.

Rammeplan for SFO

Barn og foreldre skal oppleve en helhet og sammenheng i barnas hverdag. Samhandling og samarbeid mellom SFO og skolen er viktig for et helhetlig perspektiv på barnas oppvekst og utvikling.

Mange barn både starter og avslutter skoledagen på SFO, og det er gjerne dere i SFO som møter barn og foreldre i overleveringssituasjoner. Ettersom SFO befinner seg i mellomrommet mellom skole og hjem, har SFO gode muligheter til å skape sammenhenger, både i skolehverdagen og i barns hjemmeliv.

Barn søker etter sammenhenger i alle overganger. De leter etter noe kjent, som gjør dem i stand til å delta aktivt i de ulike miljøene. At barna får overføre sin egen kompetanse fra en situasjon til en annen, gjør at handlingsmulighetene deres blir større. Det gir rom for innflytelse i overgangene. Derfor bør dere legge til rette for at barna har mulighet til å knytte sine erfaringer fra en situasjon til en annen og bruke sin kompetanse på tvers av disse.

Betydningen av gode sammenhenger mellom SFO og skole

Med gode overganger mellom SFO- og skole-tid får barna en sammenheng i dagen, og mulighet for å bruke erfaringene sine på tvers. Erfaringer fra lek og aktiviteter i SFO kan berike skolehverdagen, samtidig som barna kan bruke det de har erfart fra skolen i lek og aktiviteter i SFO. Impulsene som for eksempel bøker gir, og samtaler rundt innholdet, kan bli til en spennende rollelek i SFO. På samme måte kan de ta med seg inspirasjon fra matematikktimen inn i for eksempel konstruksjonslek, hyttebygging eller butikklek. Leken kan fungere som «limet» som gjør det mulig for barna å skape sammenheng mellom SFO og skole.

For at barna skal kunne bruke leken på tvers av SFO og skole, må personalet i SFO og skolen være oppdatert på hva barna erfarer begge steder. Det kan også være lurt å samarbeide slik at lekemateriellet i SFO og skolen er gjenkjennbart for barna.

Fellesmål og planer

SFO og skolen bør være samkjørte på områder som

  • organisering og ledelse
  • mål og planer
  • normer og regler
  • aktiviteter og informasjon

SFO og skolen bør samordne mål og planer, slik at personalet har en felles plattform for godt samarbeid og oppfølging av barna. Ved å involvere personalet i både SFO og skole, kan det bli enklere å utforme planer og få gjennomført dem.

For å lykkes med samarbeidet er det lurt med god systematikk og kontinuitet. SFO og skolen bør ha felles møter med jevne mellomrom, og både ledelsen og personalet bør være med. Skolen bør involvere personalet i skole og SFO i felles tiltak for kompetanseheving. Det kan for eksempel være opplæring i grensesetting eller voksnes ansvar for å stimulere til lek. Slike tiltak kan gi et utgangspunkt for dialog og felles praksis, og bidra til å bygge gode relasjoner mellom SFO og skolen.

Refleksjonsspørsmål

Kilde