Mandat og retningslinjer for samarbeidet mellom SRY, faglige råd og Utdanningsdirektoratet 2021–2025
4. Organisering av arbeidet
4.1 SRY
Møtene i SRY forberedes i samarbeid mellom SRYs ledelse, Kunnskapsdepartementet og Utdanningsdirektoratet. Representantene i SRY skal være faglig oppdatert, ha klargjort sine standpunkt og sikret at disse er forankret i organisasjonen de representerer. Kunnskapsdepartementet og Utdanningsdirektoratet skal bidra til at SRY får tilgjengelig informasjon.
SRY møtes normalt seks ganger i året. I tillegg kan SRY ta initiativ til seminarer og konferanser om aktuelle temaer og nedsette arbeidsgrupper. SRY kan foreslå for Kunnskapsdepartementet og/eller Utdanningsdirektoratet at det opprettes arbeidsgrupper eller utvalg.
SRY har sammen med sekretariatet ansvar for en god dialog med de faglige rådene om saker som behandles i SRY.
4.2 De faglige rådene
De faglige rådene gir i hovedsak sine anbefalinger til myndighetene gjennom formelle møter. Representantene i rådene skal være faglig oppdatert og ha klargjort standpunktene sine, noe som innebærer at de må ha sikret at disse er forankret i organisasjonen de representerer.
Arbeidsutvalget er i samarbeid med sekretariatet ansvarlig for å lede arbeidet i rådet. Sekretariatet skal være forberedt og ha sikret at rådsmedlemmene har tilgang til tilgjengelig informasjon. Innkallinger og saksdokumenter skal være tilgjengelig for rådsmedlemmene minst én uke før rådsmøtet. Rådsmøtene er et møtepunkt for rådene og myndighetene. På møtene kan rådene utvikle en årsplan for arbeidet og møter i det kommende året.
Rådene skal gjennomføre fire–seks dagsmøter i året, og ved behov kan det avholdes flere møter. Rådene velger selv møteform. Arbeidsutvalgene avholder møter etter behov, men de må ha minst ett møte før rådsmøter for å forberede sakslisten.
Varamedlemmene skal holde seg oppdatert på arbeidet i de faglige rådene og skal få tilgang til innkalling og referater. Dersom et rådsmedlem må melde forfall, må medlemmet kalle inn varamedlemmet. I løpet av det første året i oppnevningsperioden skal de faglige rådene gjennomføre ett møte der også vararepresentantene deltar.
4.3 Samarbeid mellom faglige råd og SRY
De faglige rådene og SRY skal samarbeide og orientere hverandre om pågående arbeid. SRY skal innhente kunnskap fra de faglige rådene ved behov. Det avholdes fellesmøter mellom SRY og tre representanter fra hvert av de faglige rådene etter behov. Minst én gang i året skal SRY invitere de faglige rådene til et møte for å drøfte overordnede problemstillinger og saker som har betydning for flere faglige råd. På forhånd skal de faglige rådene melde inn saker som har betydning for flere råd. Referatene fra SRY-møtene skal gjøre tilgjengelige for de faglige rådene.
4.4 Møtearena mellom faglige råd
Arbeidsutvalgene i de faglige rådene skal møtes jevnlig, og rådene skal ta initiativ til å drøfte saker som har betydning for flere faglige råd. Det er i hovedsak arbeidsutvalgene selv som skal sette agendaen for møtene.
4.5Arbeidsform ved ekstraordinært arbeid
Rådene kan ha behov for å benytte andre arbeidsformer enn rådsmøtene for å utrede større problemstillinger eller ved arbeid av et stort omfang. Når det er behov for å trekke inn spisskompetanse for å belyse et tema innenfor rådenes mandat, kan de opprette arbeidsgrupper og ta initiativ til seminarer og dialogmøter. Organisasjonene betjener arbeidsgruppene selv, men kan be sekretariatet om bistand. Rådene kan i tillegg søke om støtte for å arrangere seminarer, dialogmøter med bransjene/sektorene og lignende, og de kan få dekket utgifter til foredragsholdere. Arbeid av ekstraordinært omfang kan honoreres etter søknad til Utdanningsdirektoratet. Arbeid som ikke honoreres, dekkes av organisasjonen selv.
4.6 Fylkesbesøk
De faglige rådene kan søke Utdanningsdirektoratet om å gjennomføre et fylkesbesøk i året. Hensikten med fylkesbesøk er å skape en dialog mellom rådene og fylkeskommunene, bransjer/sektorer og skoler om utfordringer i utdanningsprogrammet.