Mandat og retningslinjer for samarbeidet mellom SRY, faglige råd og Utdanningsdirektoratet 2021–2025

8. Andre oppgaver i de faglige rådene

8.1 Foreslå medlemmer til klagenemnder og eksamensnemnder

Det kommer med jevne mellomrom klager på fag- og svenneprøver, og Utdanningsdirektoratet har ansvaret for at klagen behandles innen gitte frister, jf. forvaltningsloven § 11 a. Når det skal oppnevnes klagenemnder for fag- og svenneprøver, skal det faglige rådet som representerer det aktuelle faget, gi en innstilling, jf. opplæringsloven § 8-3.

Det kan komme spørsmål om medlemmer til klagenemnder utenom planlagte rådsmøter. Rådene bør da utarbeide en innstilling som vedtas gjennom e-postbehandling eller et ekstraordinært digitalt møte. Dersom det ikke er mottatt forslag til representanter innen den avtalte fristen, har Utdanningsdirektoratet anledning til å innhente kandidater til klagenemnder.

Når det skal oppnevnes eksamensnemnder for å utvikle en sentralt gitt eksamen med lokal sensur for de yrkesfaglige utdanningsprogrammene, kan Utdanningsdirektoratet be det faglige rådet som representerer det aktuelle faget, om å anbefale medlemmer.

8.2 Søknader om forsøk

Opplæringsloven § 29-3 gir departementet mulighet til å innvilge forsøk. Kunnskapsdepartementet har delegert myndigheten for å vurdere søknader om forsøk til Utdanningsdirektoratet.

Forsøk er ofte lokalt initierte og igangsettes for å legge til rette for skoleutvikling og/eller gi kommuner og fylkeskommuner en mulighet til å prøve ut nye pedagogiske og organisatoriske løsninger. Forsøkene er tidsavgrensede, og på bakgrunn av erfaringene som gjøres, kan det bli aktuelt å endre regelverket. Utdanningsdirektoratet innhenter en rådgivende uttalelse fra relevante faglige råd i saksbehandlingen av forsøkssøknader.

8.3 Godkjenningsordning av utenlandsk fag- og yrkesopplæring

Godkjenningsordningen for utenlandsk fag- og yrkesopplæring ble etablert i 2016, jf. opplæringsloven § 23-3. Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse får søknader fra enkeltpersoner og vurderer om den utenlandske fag- og yrkesopplæringen skal godkjennes som sidestilt med et norsk fag- eller svennebrev.

De faglige rådene skal foreslå sakkyndige til godkjenningsordningen for utenlandsk fag- og yrkesopplæring, gi innspill til overordnede temaer og definere de de mest vesentlige elementene i lærefagene som de sakkyndige skal bruke i sin vurdering. Dette arbeidet skal følge rammene og prosedyrene som Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse har utarbeidet.

8.4 Yrkesbeskrivelser på utdanning.no

Utdanning.no er den nasjonale nettportalen for utdanning- og arbeidsmarkedsinformasjon og driftes av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse. Nettsiden inneholder beskrivelser av yrker og gir informasjon om arbeidsoppgaver og arbeidssteder, egenskaper som kreves for yrket, utdanning og lønn, statistikk over hvilke utdanninger personer i yrket vanligvis har, og hva de med en spesifikk utdanning jobber som. Nettportalen gir også en oversikt over bedrifter som har ansatte i yrket, og hvilke som er lærebedrifter.

Tekstene oppdateres normalt hvert tredje år og ellers ved større endringer i fagene. De faglige rådene skal bidra til å kvalitetssikre yrkesbeskrivelsene. Kvalitetssikringen går ut på å:

  • lese gjennom beskrivelsen og se om teksten beskriver yrket på en god måte
  • se at riktige stillingstitler er knyttet til yrkesbeskrivelsen, og at statistikken virker rett

De faglige rådene kan gjøre dette selv eller foreslå fagpersoner som kan bistå i arbeidet.