Strategi for utvikling av nytt rammeverk for innhold og struktur i videregående opplæring
Faser i utviklingen av nytt rammeverk for innhold og struktur
Fase 1: Forarbeid og kunnskapsinnhenting
Utviklingen av nytt rammeverk for innhold og struktur er delt inn i fire faser. I den første fasen gjør vi et forarbeid og skaffer et godt kunnskapsgrunnlag til bruk i det videre arbeidet. Videre vil vi innhente et godt kunnskapsgrunnlag for den kommende utredningen, herunder utlysning av et forskningsoppdrag som skal gjennomføres i perioden 2024-2027. Forskningsoppdraget skal belyse sentrale spørsmål og gjøre Udir i stand til å gjøre kunnskapsbaserte analyser og avveininger. Gjennom dette oppdraget skal det innhentes perspektiver fra elever og studenter, fra UH-sektoren og høyere yrkesfaglig utdanning, fra representanter fra arbeidslivet og fra skolen (skoleeiere, skoleledere og lærere/lektorer). Annen relevant kunnskap og forskning vil også inngå i det samlede kunnskapsgrunnlaget, og Udir vil vurdere underveis i perioden hvorvidt det skal utlyses supplerende forskningsoppdrag. Eksempler på andre kunnskapskilder kan være evalueringer av forsøk og/eller utprøvinger av ulike tiltak.
Fase 2: Utredning, utvikling og forankring
I den andre fasen vil vi starte utredningen og se på nødvendige tiltak for å nå ambisjonene med utviklingen av et nytt rammeverk for innhold og struktur. For enkelte deler av rammeverket kan det være relevant å gjennomføre korte forsøk, innspillsrunder og lignende. Åpne og inkluderende prosesser er et viktig steg i implementeringen av endringer.
Fase 3: Læreplaner og støtteressurser
I den tredje fasen skal vi utvikle støtte- og veiledningstiltak for å sørge for en god forståelse for og implementering av det nye rammeverket. Videre skal vi utvikle nye læreplaner for fagene.
Fase 4: Innføring og implementering
I den fjerde fasen skal rammeverket innføres i den videregående skolen. Det blir viktig å følge opp med støtte og god veiledning i en periode etter innføringen.