​​Strategi for utvikling av nytt rammeverk for innhold og struktur i videregående opplæring​

Innledning

Meld. St. 21 (2020-2021) Fullføringsreformen – med åpne dører til verden og fremtiden og Innst. 585 S (2020-2021) angir målene og rammene for tiltak som skal legge grunnlaget for en fullføringsreform i videregående opplæring.

Fra innføringen av Reform 94 har balansen mellom bredde, relevans, valgmuligheter og forutsigbarhet vært grunnleggende prinsipper for innholdet og strukturen i vgo. Dagens fag- og timefordeling og tilbudsstrukturen for vgo oppleves som rigid, og fleksibiliteten utnyttes i liten grad. Elevenes faglige valgmuligheter er i liten grad endret i tråd med samfunnsutviklingen. Et nytt rammeverk skal legge til rette for fordypning, relevans og valgfrihet og skal kunne bevare disse grunnprinsippene også for framtidige behov for endringer.

Oppdrag 2023-024 om gjennomgang av fag- og timefordelingen for videregående opplæring

I Meld. St. 21 (2020-2021) Fullføringsreformen – med åpne dører til verden og fremtiden foreslo regjeringen en gjennomgang av fag- og timefordelingen i videregående opplæring. Den nasjonale fag- og timefordelingen har status som forskrift og inneholder bestemmelser om hvilke fag elevene skal ha i de ulike utdanningsprogrammene, og antall timer per fag. Det er ikke gjort omfattende endringer i fag- og timefordelingen for videregående opplæring siden innføringen av Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2006 (LK06/LK06S).

Høsten 2023 mottok Udir et oppdrag1 fra Kunnskapsdepartementet om å gjennomgå fag- og timefordelingen i videregående opplæring i henhold til plan for gjennomgang av fag- og timefordelingen i vgo. Gjennomgangen knytter seg i hovedsak til innhold og struktur i studieforberedende utdanningsprogram, men gjennomgangen av fellesfagene berører også yrkesfaglige utdanningsprogram.

Dagens fag- og timefordeling

Dagens fag- og timefordelinger er forskrifter og inneholder bestemmelser om hvilke fag elevene skal ha på de ulike trinnene, og antall timer per fag. Bestemmelser om avvik og fleksibilitet er fastsatt i opplæringsloven med forskrifter. Udir lager veiledninger og rundskriv knyttet til tolkning av og fleksibilitet i fag- og timefordelingen. Det betyr at kravene til studiekompetanse er definert av en bestemt sammensetning av fag og et bestemt antall timer i fag.