​​Strategi for utvikling av nytt rammeverk for innhold og struktur i videregående opplæring​

Rammeverk for innhold og struktur i videregående opplæring​

Fellesfagene i studieforberedende og yrkesfaglige utdanningsprogram og programfagene i studieforberedende utdanningsprogram inngår i gjennomgangen. Siden innhold og struktur henger tett sammen, er det derfor også nødvendig å se på utdanningsprogrammene innenfor studieforberedende utdanningsprogram i sammenheng med gjennomgangen av programfaglig innhold. I arbeidet vil vi se på hvordan bestemmelsene og virkemidlene i dagens fag- og timefordeling kan erstattes og beskrives på en måte som henger bedre sammen, og som gir et godt grunnlag for fleksible og relevante tilbud lokalt. Videre vil vi vurdere hva som skal reguleres i forskrift og hva som skal fungere som støtte til det lokale arbeidet, i et nytt rammeverk for innhold og struktur. Med rammeverk for innhold og struktur mener vi beskrivelser av og eventuelle bestemmelser om fagtilbud, fagenes omfang og innhold og tilbudsstruktur. Et nytt rammeverk må være fleksibelt nok til å ivareta behovet for endringer i takt med samfunnsutviklingen, og gi gode rammer for forvaltning av struktur og innhold både på nasjonalt og lokalt nivå.

Utviklingen av et nytt rammeverk innebærer å foreslå nye fag eller fagsammensetninger og forslag til innholdet i de gitte fagene. For å kunne vurdere om det skal være et felles faglig innhold på tvers av utdanningsprogrammene, og hva dette innholdet skal være, vil det være nødvendig å definere hva som er formålet med et felles faglig innhold. Dette gjelder også for programspesifikt og valgfritt innhold i studieforberedende utdanningsprogram. Rammeverket må derfor synliggjøre sammenhengen mellom innholdet i de ulike utdanningsprogrammene og formålet med obligatorisk og valgfritt innhold på tvers av og innenfor de enkelte utdanningsprogrammene. Rammeverket bør også omfatte en definisjon av formålet med de enkelte utdanningsprogrammene og formidle hvordan innhold og struktur samlet gir elevene den kompetansen de trenger for å være forberedt på studie- og yrkesliv.

Det ligger til grunn at alt innhold i videregående opplæring er både dannende og utdannende og skal gi best mulig forutsetninger for aktiv deltagelse i samfunn og arbeidsliv og for å mestre eget liv. I den grad innhold og struktur kan knyttes til elevenes opplevelse av motivasjon og mestring skal hensyn til dette vektlegges. Utvikling av nytt innhold i videregående opplæring kan medføre et behov for endringer i sluttvurderingsordningene.