​​Strategi for utvikling av nytt rammeverk for innhold og struktur i videregående opplæring​

Utredning av et nytt rammeverk for innhold og struktur

Prinsippene i utredningsinstruksen vi ligge til grunn for arbeidet. Udir vil, i dialog med berørte aktører og målgrupper, identifisere hva ved dagens innhold og struktur som hindrer at elevene blir godt nok forberedt til høyere utdanning og arbeidsliv og om det er noe ved dagens innhold og struktur som hindrer elevenes opplevelse av motivasjon og mestring. Vi vil legge særlig vekt på å undersøke hva som gir elever som fullfører vgo faglige forutsetninger til videre utdanning og arbeidsliv og deltakelse i samfunnet. Arbeidet med utredningen av et nytt rammeverk vil foregå over en periode på mange år.

For å kunne utrede og foreslå tiltak knyttet til nytt innhold og struktur i videregående opplæring har vi behov for å utforske følgende spørsmål:

  • Hva innebærer det å være studieforberedt?
  • Hvordan kan tilbudsstruktur og programspesifikt innhold bidra til å gjøre elever på studieforberedende utdanningsprogram kvalifisert for høyere utdanning og samfunns- og arbeidsliv?
  • Hvordan kan felles innhold bidra til å gjøre elever på studieforberedende utdanningsprogram kvalifisert for høyere utdanning og samfunns- og arbeidsliv?
  • Hvordan kan felles innhold bidra til å gjøre elever på yrkesfaglige utdanningsprogram kvalifisert for yrke, høyere yrkesfaglig utdanning og samfunns- og arbeidsliv?
  • Skal det være et felles innhold som er likt for alle uavhengig av utdanningsprogram og hva bør det eventuelt være?
  • Hvordan kan innhold og struktur legge til rette for en god faglig oppstart i videregående opplæring?
  • Hvordan kan innhold og struktur bidra til å gi elevene den kompetansen de trenger for å mestre eget liv, egen hverdag og deltakelse i samfunnet?
  • Kan innhold og struktur legge til rette for elevenes opplevelse av motivasjon og mestring, og i tilfelle hvordan?
  • Hva skal til for å utvikle et rammeverk for innhold og struktur som er digitalt og dynamisk nok til å åpne for løpende framtidige endringsbehov?
  • Hvordan kan et nytt rammeverk for innhold og struktur tilpasses den mangfoldige elevgruppa?
  • Hvordan kan rammeverk for innhold og struktur ta hensyn til det grunnlaget elevene har med seg fra grunnskolen?

For å belyse disse spørsmålene vil det være nødvendig med en bred portefølje av virkemidler. I første omgang vil vi lyse ut et større forskningsoppdrag. Funnene fra forskningsoppdraget vil bidra til å gi utredningsarbeidet en retning og et grunnlag for videre kunnskapsinnhenting. Tidsperspektivet gir også rom for å teste ut ulike løsninger gjennom forsøk og utprøvinger som kan bidra til å supplere kunnskapsgrunnlaget.

Involvering og dialog med berørte aktører

For å lykkes med å utrede tiltak som bidrar til å løse utfordringer med dagens fag- og timefordeling, og som gir et godt utgangspunkt for å utvikle et nytt rammeverk for innhold og struktur, er det nødvendig med en åpen prosess. Det innebærer at Udir legger til rette for bred involvering og aktivt henter inn kunnskap fra ulike kilder gjennom løpende dialog med berørte aktører og interessenter i skole og arbeidslivssektor. De ulike målgruppene som berøres av dagens fag- og timefordeling og fremtidige endringer sitter på verdifull kunnskap og erfaring og kan bidra til å belyse ulike brukerperspektiver.

Udir har ansvaret for å formidle tilstrekkelig med informasjon til alle berørte og for å legge til rette for muligheter til å bidra med innspill og medvirke i de ulike prosessene. De offentlige høringene er de viktigste arenaene for å høre andre interessenters synspunkter. I tillegg vil Udir vurdere behov for innspillsrunder, høringskonferanser, dialogkonferanser, dialog med øvrige interessentgrupper og ulike typer grupper og nettverk som kan stimulere til kunnskapsutvikling, dialog og samarbeid. Vi vil legge til rette for erfarings- og kunnskapsdeling gjennom målrettet dialog med de ulike målgruppene med utgangspunkt i deres eierskap til utfordringer og forslag til løsninger.

Samarbeidsarenaer knyttet til videregående opplæring

Sentrale interesseorganisasjoner skal involveres i spørsmål som angår deres virkeområde på tidspunkt som sikrer tid og mulighet for god forankring. Kunnskapsdeling og forankring av faglige problemstillinger i arbeidet vil foregå på ulike måter i ulike faser, i samarbeid med organisasjoner og målgrupper enkeltvis og på etablerte samarbeidsarenaer knyttet til videregående opplæring.

Råd for studieforberedende utdanningsprogram, samarbeidsråd for yrkesopplæring (SRY) og fylkesdirektørkollegiet for kompetanse og utdanning (FKU) er sentrale samarbeidsarenaer for nasjonale utdanningsmyndigheter. Samarbeidsarenaene representerer nasjonale arenaer for å dele kunnskap og gi nasjonale myndigheter råd og støtte, i tråd med sine mandat. Samlet ivaretar disse arenaene alle fagområder innenfor videregående opplæring. I tillegg vil vi ha tett kontakt og samarbeid med statsforvalterne gjennom deltakelse på felles fagmøter.