Webinar om ledelse av profesjonelle læringsfellesskap
I overordnet del i læreplanverket står det at “skolen skal være et profesjonsfaglig fellesskap der lærere, ledere og andre ansatte reflekterer over felles verdier, og vurderer og videreutvikler sin praksis”. Hvordan lykkes med dette? Vi har med oss forskere og skoleledere for å se hvordan dette kan gjøres i praksis.
I dette webinaret møter vi Hedvig Neerland Abrahamsen, førsteamanuensis ved UiO, som snakker om hva profesjonelle læringsfellesskap er og betydningen av god ledelse av det.
Rektor fra Åssiden videregående skole, Ann Mari Henriksen, og konstituert rektor Marius Indergård og avdelingsleder Aslak Skarderud fra Buvik skole, understreker betydningen av god ledelse ved å dele erfaringer om hvordan de har ledet utviklingsarbeid på egen skole. “Da må vi trene. Trene sammen”, sier Henriksen.
Professor ved UiO, Ann Elisabeth Gunnulfsen, avslutter webinaret med å snakke om hvordan man kan lykkes i dette arbeidet og viser til forskning fra blant annet evalueringen av Fagfornyelsen.
Refleksjonsspørsmål
Etter at dere har sett webinaret, kan disse spørsmålene være nyttige å diskutere med ledergruppa på skolen/i kommunen:
- Hva kan vi ta med oss fra webinaret til videreutviklingen av våre profesjonelle læringsfellesskap?
- Hvordan kan vi som ledere støtte og legge til rette for arbeidet for å sikre kontinuerlig utvikling og forbedring av praksis?
- Hvordan kan ledergruppa samarbeide i profesjonelle læringsfellesskap for å fremme utvikling av praksis på skolen?