Vg2 duodji (DDU02‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter materialkunnskap, duodji-/duodje-/ duedtie-utøvelse og kulturarv
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- velge, sanke, bearbeide og oppbevare materialer på en hensiktsmessig, etisk og miljøbevisst måte etter lokal ressurstilgang og tradisjon
- gjøre rede for og reflektere over hvilke egenskaper og funksjoner naturmaterialer og andre myke, harde og plastiske materialer har, og bruke dette i arbeidsmetoder og teknikker i duodji-/duodje-/duedtie-prosesser
- holde orden på egen arbeidsplass i samarbeid med andre og bruke utstyr og maskiner etter gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet, hvor også ergonomi blir ivaretatt
- utøve duodji/duodje/duedtie etter tradisjonelle mønstre og former og bruke ulike duodji-/duodje-/duedtie-teknikker
- bruke og reflektere over verdien av fagterminologi og tradisjonelle samiske måleenheter i det praktiske arbeidet
- bruke duodji/duodje/duedtie for å uttrykke egen faglig identitet, tilhørighet og mangfoldet i et urfolksperspektiv
- vurdere, sammenligne og gjøre rede for duodji/duodje/duedtie fra ulike områder i Sápmi/ Sábme/Saepmie
- bruke ulike verktøy og maskiner og egnet teknologi i bearbeidelse og sammenføyning av harde, plastiske og myke materialer
- gjennomføre enkelt vedlikehold av redskaper, verktøy, utstyr og maskiner i henhold til gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet
- vurdere materialers holdbarhet og muligheter for reparasjon og gjenbruk, og bruke materialer på en bærekraftig måte
- reflektere kritisk og etisk over bruk og formidling av duodji/duodje/duedtie i ulike sammenhenger
- forstørre og forminske skisser, mønstre og arbeidstegninger for hånd og med digitale ressurser og bruke dem i det praktiske arbeidet
- vurdere håndverksfaglig kvalitet på eget og andres arbeid knyttet til funksjon, estetisk uttrykk og holdbarhet
- gjøre rede for lokale og regionale duodji-/duodje-/duedtie- tradisjoner i et historisk perspektiv og drøfte hvordan tradisjonene kan ivaretas og utvikles for framtiden
- drøfte hvilke krav og forventninger som stilles til et likeverdig og inkluderende yrkesfellesskap, og beskrive hvilke plikter og rettigheter arbeidsgiver og arbeidstaker har i arbeidslivet
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i programfaget materialkunnskap, duodji-/duodje-/ duedtie-utøvelse og kulturarv når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker begge programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i programfaget materialkunnskap, duodji-/duodje-/ duedtie-utøvelse og kulturarv. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i programfaget materialkunnskap, duodji-/duodje-/ duedtie-utøvelse og kulturarv ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i programfaget materialkunnskap, duodji-/duodje-/ duedtie-utøvelse og kulturarv basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.