Vg2 duodji (DDU02‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter duodji/duodje/duedtie og designprosesser
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- utforske materialer, teknikker, farger og former og undersøke muligheter for produktutvikling i duodji/duodje/duedtie
- utarbeide arbeidstegninger, skisser og modeller for hånd og med relevante digitale ressurser i utvikling av nye produkter
- utvikle et duodji-/duodje-/duedtie-produkt fra idé til ferdig resultat, vurdere materialvalg, produktivitet og lønnsomhet og presentere det i en markedsføringsplan
- utforske, la seg inspirere av samiske symboler og former, samisk ornamentikk og urfolks håndverk og kunstuttrykk i eget arbeid
- dokumentere og formidle designprosess og tradisjonell duodji-/duodje-/duedtie-prosess
- bruke og gjøre rede for gjeldende regler for opphavsrett
- gjøre rede for duodji-/duodje-/duedtie-organisasjoner, kunstorganisasjoner og andre institusjoner i Sápmi/Sábme/Saepmie , hvordan nyttiggjøre seg av de og reflektere over hvilken rolle de spiller i samfunnet
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i programfaget duodji/duodje/duedtie og designprosesser når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker begge programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i programfaget duodji/duodje/duedtie og designprosesser. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i programfaget duodji/duodje/duedtie og designprosesser ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i programfaget duodji/duodje/duedtie og designprosesser basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.