Vg2 duodji (DDU02‑03)
Grunnleggende ferdigheter
Muntlige ferdigheter
Muntlige ferdigheter i vg2 duodji/duodje/duedtie innebærer å forstå og bruke fagspråk til å uttrykke seg om arbeidsprosesser, løsninger og faglige vurderinger. Videre innebærer det å lytte til og gi respons i spontan og forberedt samtale med kunder om tjenester og bestillinger. Det innebærer også å drøfte, reflektere over og presentere faglige temaer alene og i fellesskap.
Å kunne skrive
Å kunne skrive i vg2 duodji/duodje/duedtie innebærer å bruke fagterminologi og varierte skrivestrategier for å gjøre rede for arbeidsprosesser, produkter og tjenester. Det betyr å utforske og reflektere over faglige emner og problemstillinger, bygge opp argumentasjon og å bruke kilder på en kritisk måte som lar seg etterprøve. Å kunne skrive innebærer også å kvalitetssikre egne tekster.
Å kunne lese
Å kunne lese i vg2 duodji/duodje/duedtie innebærer å forstå og bruke tekster, faglitteratur, visuelle framstillinger, tegn og symboler i samers og andre urfolks håndverk og kulturuttrykk. Videre innebærer det å bruke kilder på en kritisk måte som lar seg etterprøve. Det handler også om å lese og forstå bruksanvisninger, arbeids- og sikkerhetsinstrukser, arbeidstegninger og andre yrkesrelevante beskrivelser med tegn og symboler.
Å kunne regne
Å kunne regne i vg2 duodji/duodje/duedtie innebærer å bruke internasjonale og samiske måleenheter og beregne materialforbruk og kostnader. Det innebærer også å analysere og beregne konstruksjoner og å tilpasse mønstre til ulike duodji-/duodje-/duedtie-produkter.
Digitale ferdigheter
Digitale ferdigheter i vg2 duodji/duodje/duedtie innebærer å kunne innhente og formidle informasjon i duodji-/duodje-/duedtie- og designprosesser alene og i samarbeid med andre ved hjelp av digitale ressurser.Digitale ferdigheter vil videre si å vurdere, bearbeide og sammenstille informasjon, være kildekritisk og vise til kilder. Det handler også om å utvikle etisk bevissthet og vise digital dømmekraft ved å følge regler og normer.