Vg1 helse- og oppvekstfag (HSF01‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter yrkesliv i helse- og oppvekstfag
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- gjøre rede for hvordan helse- og oppvekstsektoren er organisert, og reflektere over eget yrkesvalg
- vise hvordan brukermedvirkning kan gjennomføres i helse- og oppvekstsektoren
- beskrive hvilke krav og forventninger som stilles til en profesjonell yrkesutøver, og reflektere over egen praksis
- gjøre rede for gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet
- vurdere hvordan hjelpemidler, velferdsteknologi og annen teknologi kan brukes i yrkesutøvelsen
- drøfte hvordan endringer i samfunnet kan påvirke yrkesutøvelsen, og peke på muligheter og utfordringer disse endringene kan gi
- forklare og gi eksempler på hva etiske dilemmaer i yrkesutøvelsen er, og hvordan slike dilemmaer kan håndteres
- gjøre rede for hvorfor det er viktig med tverrfaglig samarbeid, og gi eksempler på yrkesgrupper som er med i et slikt samarbeid
- gjøre rede for sentralt regelverk som regulerer arbeidet i helse- og oppvekstsektoren, og allmenne spilleregler som gjelder i arbeidslivet
- planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget arbeid
- gjøre rede for og vurdere hvordan partene i arbeidslivet samarbeider for å utvikle et bedre arbeidsliv
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i yrkesliv i helse- og oppvekstfag når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker flere av eller alle programfagene. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i yrkesliv i helse- og oppvekstfag. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen til å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for elevens samlede kompetanse i yrkesliv i helse- og oppvekstfag ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist sin kompetanse i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenkning, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i yrkesliv i helse- og oppvekstfag basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.