Samfunnsfag FOV (SAF03‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter modul 4
Mål for opplæringa er at deltakaren skal kunne
- bruke ulike metodar for å finne informasjon, diskutere formålet med kjeldene og relevans og reflektere over korleis algoritmar på internett, falske nyheiter og einsidige kjelder kan prege forståinga vår
- gjere greie for årsaker til og verknader av sentrale historiske og notidige konfliktar og hendingar og gi døme på korleis ein konflikt kan beskrivast avhengig av ideologisk ståstad
- presentere hovudtrekk ved det politiske systemet og velferdssamfunnet i Noreg og samanlikne styresett frå ulike delar av verda
- gi døme på internasjonale avtalar og reflektere over korleis dei påverkar rettane og pliktene menneske har
- diskutere årsaker til og konsekvensar av radikalisering, terror og folkemord, inkludert holocaust, og reflektere over korleis dette kan førebyggjast
- reflektere over kva tiltak som er nødvendige for å skape berekraftige samfunn, og diskutere kva konfliktar som kan oppstå
- utforske korleis utdanning, arbeid og forbruk kan påverke levestandard og livskvalitet
- reflektere over kvifor det finst rike og fattige land, i eit historisk og geografisk perspektiv, samanlikne forskjellar i levekår og beskrive nokre faktorar som påverkar levekår
- kjenne til den samiske historia og rettar i Noreg og reflektere over korleis urfolk og nasjonale minoritetar påverkar og blir påverka av samfunnsutviklinga
- beskrive hovudtrekk ved norsk økonomi og korleis ho blir påverka av økonomiske forhold i resten av verda
- beskrive nokre sentrale reguleringar i arbeidslivet, reflektere over betydninga av dei og gi døme på korleis fagforeiningane har bidrege og bidreg i det demokratiske Noreg
- presentere viktige omveltingar i arbeidslivet og reflektere over korleis innføring av ny teknologi påverkar arbeidslivet
- samtale om likskapar og ulikskapar i identitetar, levesett og kulturuttrykk og reflektere over moglegheiter og utfordringar med mangfald
- skrive tekstar med samfunnsfaglege skildringar og forklaringar, og drøfte eigne og andre sine tekstar under rettleiing
Undervegsvurdering
Undervegsvurderinga skal bidra til å fremje læring og til å utvikle kompetanse i faget. Deltakarane viser og utviklar kompetanse i samfunnsfag modul 4 når dei uttrykkjer seg både skriftleg og munnleg og bruker kjelder kritisk. Dei viser og utviklar kompetanse òg når dei reflekterer over ulike samfunnsfaglege problemstillingar, deltek i faglege diskusjonar og presenterer eit tverrfagleg tema, og når dei skriv fagtekstar med ulike perspektiv og refleksjonar.
Læraren skal leggje til rette for deltakarmedverknad og stimulere til lærelyst gjennom å bruke varierte vurderingsformer og ta utgangspunkt i deltakarene sine erfaringar, ressursar og førkunnskapar i læringsarbeidet. Læraren og deltakarane skal vere i dialog om deltakarane si utvikling til i samfunnsfag. Deltakarane skal få moglegheit til å setje ord på kva dei meistrar, og reflektere over si eiga faglege og språklege utvikling. Dei skal få informasjon om kva som er forventa av dei, og korleis dei kan arbeide vidare for å nå måla sine for opplæringa. Læraren skal bruke undervegsvurderinga til å tilpasse den vidare opplæringa. Undervegsvurderinga skal bidra til at deltakarane bruker kompetansane sine, erfaringar og språklege ressursar til å utforske og prøve seg fram i vidare læring.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal vere uttrykk for den samla kompetansen deltakaren har etter opplæringa i modul 4 i samfunnsfag. Læraren skal planleggje og leggje til rette for at deltakarane får vist kompetansen sin på varierte måtar som inkluderer forståing, refleksjon og kritisk tenking, i ulike samanhengar. Læraren skal setje karakter i samfunnsfag basert på kompetansen deltakaren har vist når deltakaren har brukt kunnskapar og ferdigheiter i kombinasjon.