Erfaringer og vurderinger med eksamen 2023 og prioriteringer for 2024
3. Eksamen i fagfornyelsen
I arbeidet med eksamen etter fagfornyelsen gjør vi endringer for å forbedre kvaliteten på eksamen ut fra anbefalingene i eksamensgruppas rapport og økt kunnskapsgrunnlag om kvaliteten på sensuren. Vårt utgangspunkt er at læreplanen skal ligge til grunn for både opplæringen og eksamen. Eksamen skal være et valid uttrykk for elevens sluttkompetanse som beskrevet i læreplanen, samtidig som muligheten til å prøve hele bredden i faget er begrenset ut fra eksamensformen. Flere oppgaver på eksamen som vektlegger ulike deler av læreplanen kan bidra til dette og gir også en mer rettferdig eksamen, siden elevene får flere muligheter til å vise sin kompetanse. Dette er gjennomført i eksamen i engelsk fellesfag og fremmedspråk. I enkelte fag som norsk, møtte forslaget til eksamen med flere oppgaver mye motstand og vi har der lyttet til de lærerne som har vært kritiske og utforsker dette mer gjennom utprøvinger i første omgang.
3.1 Sentralt gitt eksamen i fellesfagene
Våren 2023 ble det for første gang gjennomført sentralt gitt eksamen etter LK20/LK20S for alle fellesfag og programfag på alle trinn. Det ble gjennomført fysiske sensorskoleringer for sensorene i full skala for første gang siden før korona denne våren. Høsten 2023 ble siste eksamen for fellesfag og programfag studieforberedende etter LK06 gjennomført.
Eksamensoppgavene lages hovedsakelig av faglærere i faget. I enkelte fag gjennomfører fagnemndene utprøvinger på skoler og analyserer resultatene for å hente inn erfaring i forkant av eksamen. Utprøvingene skal gi oss informasjon om oppgavene faktisk måler det de skal, om kandidatene forstår oppgavene, vanskegrad osv. Vi bruker også tilbakemeldinger fra referansegruppa inn i arbeidet med videreutvikling av eksamen. Vi vil publisere eksamensveiledning med eksamensrapport for lærere, kandidater og sensorer i begynnelsen av 2024. Mange av dem vil ha eksempler på besvarelser fra eksamen våren 2023. Vi har også startet å analysere resultatene med vår eksterne kvalitetssikrer, EVKA, ved Universitet i Oslo.
3.2 Sentralt gitt eksamen i yrkesfagene
Våren 2023 ble det gjennomført sentralt gitt eksamen i alle lærefagene etter læreplanene i LK06 og LK20 på yrkesfag (vg3-nivå), i underkant av 400 fag. Alle de omtrent 200 kodene etter LK20 ble gjennomført i det nye gjennomføringssystemet. Det vil fortsatt være mulig å gjennomføre eksamen etter LK06 fram til og med høsten 2024, og i enkelte fag også 2025. Det pågår et arbeid med å videreutvikle kvaliteten på eksamen for yrkesfag, noe som også innebærer et styrket fokus på sensuren. For første gang har det blitt gjennomført sensorskoleringer i flere fag, i tillegg til at det er utviklet vurderingskriterier. Sensorskolering og vurderingskriterier blir godt mottatt av sensorene og av fylkeskommunene som har ansvaret for sensuren.
3.3 Samlinger for oppnevnte sensorer på grunnskolen til våreksamen
I mars gjennomførte Udir eksamenssamling for oppnevnte sensorer på grunnskolen som et ledd i en større plan for oppfølging av sensorer og potensielle sensorer skoleåret 2022/2023. Samlingen ble holdt over en dag på Gardermoen med i underkant av 700 deltakere. Deltakerne var fordelt på tre fag; norsk, engelsk og matematikk. Det ble gjennomført en egen samling for sensorer i samisk. Innholdet i samlingene bestod i hovedsak av informasjon om endringene i eksamen etter innføring av ny læreplan. I tillegg til informasjon var det også gruppearbeid knyttet til vurdering av elevsvar fra utprøvinger.
3.4 Referansegruppa for vurdering
Referansegruppen består av Elevorganisasjonen, KS, Lektorlaget, Skolenes landsforbund, Sametinget, fylkeskommunenes kollegium for utdanning og kompetanse (FKU), Skolelederforbundet, Skolenes landsforbund, Statsforvalteren, Utdanningsforbundet og Universitet- og høyskolerådet.
Referansegruppen følger arbeidet med å videreutvikle vurderingsfeltet og bidrar til å sikre gode prosesser gjennom å melde inn erfaringer og være et bindeledd til sektor. Referansegruppen tar opp temaer knyttet til videreutvikling av vurderingsfeltet i grunnopplæringen, med et særlig fokus på eksamen og standpunkt. I 2023 har vi gjennomført syv møter. Sentrale tema i år har vært eksamen etter nytt læreplanverk, nytt digitalt gjennomføringssystem, hjelpemiddelordningen, forsøk og utprøvinger på vurderingsfeltet, forskning på eksamen og arbeid med standpunktvurdering. Innspillene er til stor hjelp og tillegges vekt i våre valg og prioriteringer.