Erfaringer og vurderinger med eksamen 2023 og prioriteringer for 2024
4. Videreutvikling av vurderingsordningen
Utprøving av langtidsoppgaven
Høsten 2023 har faggrupper utviklet modeller for langtidsoppgaven i tre fag på videregående: Politikk og menneskerettigheter, Biologi 2 og Matematikk 1-PY. Modellene skal prøves ut av om lag 100 skoler over hele landet. Utprøvingen vil finne sted mellom januar og april 2024 og evalueres av NTNU.
Forsøk med vurdering av orden og oppførsel uten karakter
I 2023 har Udir startet opp et nasjonalt forsøk med vurdering i orden og oppførsel uten karakter. Forsøket har varighet på tre år fra og med høsten 2023 og evalueres av NIFU. Det er om lag 80 skoler som deltar, fordelt på både ungdomstrinn og vgo. Skolenes deltakelse innebærer at det i forsøksperioden ikke skal settes karakterer på elevenes orden og oppførsel, men elevene skal fremdeles få underveisvurdering i orden og oppførsel. Gjennom forsøket skal vi utforske om vi kan finne andre egnede vurderingsformer som kan erstatte vurdering med karakter. Når karakteren fjernes, må skolene bruke andre virkemidler for å vurdere elevene. Deltakerskolene må selv ta ansvar for å utvikle denne vurderingspraksisen.
Forsøk med skriftlig-muntlig eksamen for praksiskandidater
I dag må alle praksiskandidater gjennomføre og bestå en sentralt gitt skriftlig eksamen, med lokal sensur, før de kan melde seg opp til fag- eller svenneprøve. Praksiskandidatordningen er en av flere ordninger som kan lede frem til fagbrev. Det er viktig at praksiskandidatordningen er tilpasset målgruppen den er ment for, og det er bakgrunnen for at Udir i samarbeid med HK-dir fikk i oppdrag av Kunnskapsdepartementet og se nærmere på ordningen. Vi anbefalte her blant annet å prøve ut en skriftlig-muntlig eksamen. KD ønsker at vi vurderer tiltakene nærmere, noe som blant annet innebærer å vurdere de økonomiske og administrative konsekvensene. Hvilke utdanningsprogram og lærefag som kan være aktuelle for forsøket, vil også være en del av dette. Kombinert skriftlig-muntlig er en ny eksamensform som vi har lite erfaring med, og vi har derfor behov for å gjennomføre et forsøk slik at vi kan innhente mer kunnskap om eksamensformen i lærefag på yrkesfag. Erfaringer fra forsøket kan avdekke om kandidatene får vist sin kompetanse på en bedre måte sammenlignet med dagens 5 timers skriftlig eksamen.