Erfaringer og vurderinger med eksamen 2023 og prioriteringer for 2024
5. Behov for styrket hjelpemiddelregulering på eksamen
Det er krevende for skoleeierne å sikre tilgangen til alle tillatte nettbaserte hjelpemidler på eksamen og dette resulterte i flere avvik og annulleringssaker under våreksamen. Antallet tillatte nettressurser for elever i vgo har også økt sterkt de siste årene. Det ble i høst nedsatt en arbeidsgruppe med fylkeskommunene for å se på tiltak for å redusere antallet tillatte nettressurser og vurdere tiltak for å sikre ytelse for å trygge eksamensgjennomføringen.
Samtidig som vi ser en økt utfordring i å sikre tilgangen til hjelpemidler under eksamen, er det også stadig vanskeligere å sikre at kandidatene ikke har tilgang til ikke-tillatte hjelpemidler, som oversettingsverktøy i språkfagene og verktøy med kunstig intelligens (KI). Dette gjelder særlig der disse verktøyene an lastes ned eller er en del av programmer som kan brukes uten nett på kandidatens egne enheter. Vi har tatt opp dette med KS og fylkeskommunene og bedt om vurdering av tiltak for denne og andre risikoer ved våreksamen i spørring til kommuner og fylkeskommuner via Statsforvalteren. Vi vil vurdere behovet for ytterligere tiltak for våreksamen 2024 etter dette.
I noen fag har eksamen en forberedelsesdel, som elevene får tilgang til dagen før eksamen. På forberedelsesdagen kan elevene selv velge hvilke hjelpemidler de ønsker å bruke. Desto tettere koblingen er mellom innholdet i forberedelsesdelen og eksamen, desto større mulighet er det for at kandidaten kan levere en besvarelse der deler eller hele teksten er generert med KI på forberedelsesdagen. Eksamensoppgavene vil våren 24 utformes slik at de har flere momenter kandidaten ikke kan ta stilling til før selve eksamensdagen. Vi tydeliggjør også for sensorene at de kun skal vurdere de delene av besvarelsene som er relevant med tanke på oppgaveformuleringen og at alle kilder må kildeføres. Vi vil følge opp dette med å se på om eksamen i flere fag kan være uten forberedelsesdel fra og med neste skoleår.
Udir har gjennomført en pilot med «Safe Exam Browser», en nettleser som hindrer bruk av hjelpemidler. Piloten har gitt Udir viktig innsikt i muligheter og utfordringer med konfigurering, forberedelser og praktisk tilrettelegging under gjennomføring av prøven og elevenes opplevelser av å gjennomføre en digital prøve på egen maskin med et begrenset antall hjelpemidler. Udir vil fortsette arbeidet i 2024 og utveksle erfaringer med andre som bruker sikker nettleser i prøve- og eksamensgjennomføring.