Læreplan i engelsk for døve og sterkt tunghørte (ENG2-02)
Utgått
Denne læreplanen har utgått.
Etter 4. årstrinn
Språklæring
- identifisere områder der hun/han har nytte av engelsk
- finne likheter mellom ord og uttrykksmåter i engelsk, eget morsmål og norsk tegnspråk
- bruke ordbøker og andre hjelpemidler i egen språklæring
Kommunikasjon
- forstå og bruke vanlige engelske ord og uttrykk knyttet til dagligliv, fritid og interesser både muntlig og skriftlig
- bruke de grunnleggende engelske munnformene
- bruke noen vanlige grammatiske strukturer, småord, enkle setningsmønstre og stavemåter
- forstå betydningen av ord, uttrykk og tegn ut fra sammenhengen disse er brukt i
- forstå hovedinnholdet i enkle fremstillinger om kjente emner
- bruke noen høflighetsuttrykk i muntlig samhandling og delta i enkle dagligdagse dialoger
- bruke enkle muntlige fraser for å få hjelp til å forstå eller bli forstått
- bruke noen faste uttrykk som er vanlige i kjente situasjoner, både muntlig og skriftlig
- uttrykke seg gjennom drama, rollespill og improvisasjon
- lese og forstå hovedinnholdet i tekster om kjente emner
- skrive korte beskjeder og enkle setninger som beskriver, forteller og spør
- angi priser, mengder og størrelser
- bruke digitale verktøy for å finne informasjon og skape tekst
Kultur, samfunn og litteratur
- gi noen eksempler på engelskspråklige land
- sammenligne noen sider ved levesett, tradisjoner og skikker i Norge og engelskspråklige land
- delta i fremføring av rim, regler, fortellinger og sangtekster fra engelskspråklige land
- gi uttrykk for egne tanker og følelser i møte med engelskspråklig litteratur og barnekultur og, rim, regler og sangtekster
- lage egne muntlige eller skriftlige tekster inspirert av engelskspråklig litteratur og barnekultur, også utformet av døve
7 av 11