Samfunnsfaglig engelsk
Språk og språklæring
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- drøfte sammenhengen mellom form, innhold og stilnivå i setninger i samfunnsfaglige tekster
- analysere språklige virkemidler i tekster i ulike sjangrer og vurdere virkningen av dem
- vurdere egen språklæring i forhold til oppsatte språklæringsmål
Kommunikasjon
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- bruke et rikt og nyansert ordforråd til å kommunisere om samfunnsfaglige emner
- bruke hensiktsmessig og situasjonstilpasset språk i ulike muntlige og skriftlige sjangrer
- beherske formell og uformell språkbruk i ulike sammenhenger
- drøfte lange og språklig krevende tekster med samfunnsfaglig perspektiv
- oppsummere, kommentere og diskutere ulike synspunkter på samfunnsspørsmål
- produsere tekster i ulike sjangrer med klart innhold, hensiktsmessig stil, god struktur og presis språkbruk
- bruke informasjon basert på tallmateriale og statistikk som utgangspunkt for kommunikasjon om samfunnsfaglige emner
Kultur, samfunn og litteratur
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- drøfte hvordan sentrale historiske hendelser og prosesser har påvirket utviklingen av det amerikanske og det britiske samfunnet
- drøfte politiske forhold og system i den engelskspråklige verden med vekt på Storbritannia og USA
- drøfte spørsmål knyttet til sosiale og økonomiske forhold i noen engelskspråklige land
- analysere en regional eller internasjonal konflikt der minst ett engelskspråklig land er involvert
- drøfte aktuelle debattema i den engelskspråklige verden
- tolke minst ett større skjønnlitterært verk og en film og et utvalg av annen engelskspråklig litteratur fra 1900-tallet og fram til i dag
- presentere et større fordypningsarbeid med emne fra samfunnsfaglig engelsk og vurdere prosessen
Side 8 Av 10