Læreplan i idrett og samfunn - felles programfag i utdanningsprogram for idrettsfag (IDR3-01)
Utgått
Denne læreplanen har utgått.
Idrett og samfunn
Organisering av idrett
- forklare hvordan idretter blir organisert og ledet på ulike nivå
- gjøre rede for hvordan eget idrettslag er bygd opp og fungerer
- gjøre rede for offentlige etater og politiske organer som er sentrale i idrettsarbeidet
- drøfte hovedprinsipper for finansiering av norsk idrett på nasjonalt og lokalt nivå
- forklare hvordan samisk idrett er organisert og finansiert
- forklare utbredelse av og innhold i ulike former for uorganisert idrett
Idretten i samfunnet
- forklare hovedtrekk ved idrettens utvikling i Europa fra antikken og fram til i dag
- gjøre rede for utviklingen av de moderne olympiske lekene fram til i dag, og diskutere ulike problemstillinger knyttet til olympisme
- gjøre rede for hovedtrekkene i norsk idrettshistorie
- forklare utviklingen av idrettsaktiviteter i samiske og arktiske strøk
- gjøre rede for hvordan idrett er en del av ulike kulturer i Norge
- drøfte aktuelle idrettspolitiske tema og forholdet mellom idrett og nasjonal og internasjonal politikk
- diskutere forholdet mellom idrett og massemedier og reflektere over formidling av idrett i mediene
- gjøre rede for sammenhenger mellom idrettsaktivitet, livskvalitet og helse i et samfunnsperspektiv
Idrettens verdigrunnlag
- gjøre rede for grunnleggende prinsipper knyttet til idrettens verdigrunnlag
- forklare bestemmelser og retningslinjer for barne- og ungdomsidrett
- drøfte hvordan barne- og ungdomsidrett bør drives
- diskutere forholdet mellom toppidrett og breddeidrett i den organiserte idretten
- drøfte aktuelle problemstillinger knyttet til idrettsbevegelsens moralske og etiske verdigrunnlag
- vurdere problemstillinger knyttet til idrett og kjønnsroller
- drøfte hvilken mening og verdi idrett uttrykker i ulike sammenhenger for den enkelte og samfunnet
- vurdere hvilken betydning dugnad og frivillighetskulturen har for norsk idrett
7 av 8