Læreplan i kristendoms-, religions- og livssynskunnskap (KRL) , samisk plan (KRL2-01)
Utgått
Denne læreplanen er utgått.
Etter 7. årstrinn
Kristendom
- forklare Bibelens oppbygning, finne fram i bibelske tekster og reflektere over forholdet mellom Bibelen og språk og kultur
- gjøre rede for sentrale fortellinger fra Det gamle testamente fra fedrehistorien til profetene
- gjøre rede for sentrale fortellinger fra Det nye testamente fra Jesus til Paulus
- fortelle om sentrale hendelser og personer fra kristendommens historie fra urmenigheten til reformasjonstiden
- fortelle om sentrale hendelser og personer i kristendommens historie i Norge fram til reformasjonen
- innhente opplysninger og fortelle om kirkeliv i Sápmi/Sábme/Saepmie i dag
- samtale om noen sang og salmetekster og om religiøs musikktradisjon i Sápmi/Sábme/Saepmie
- samtale om kristendom, kristen livstolking og etikk med vekt på gudsbilde, menneskesyn, aktuelle etiske utfordringer og utvalgte kristne tekster
- samtale om innholdet i de ti bud, Fadervår og den apostoliske trosbekjennelse
- forklare kristen tidsregning og kirkeårets gang, beskrive kristne høytider og sentrale ritualer
- beskrive kirkebygget og andre kristne gudshus og reflektere over deres betydning og bruk, og nytte digitale verktøy til å søke informasjon og lage presentasjoner
Sirkumpolare urfolks religioner
- gi en oversikt over de mest sentrale guder og gudinner i samisk naturreligion og redegjøre for hvordan man forholdt seg til dem gjennom skikker og ritualer
- diskutere fortellinger om hjelpe- og vokterskikkelser i naturen og sentrale verdispørsmål knyttet til forholdet mellom mennesket og naturen
- samtale om kjente hellige steder i naturen og deres betydning i samisk tradisjon
- beskrive forholdet mellom samisk naturreligion og kristendom i et historisk perspektiv
- presentere hovedtrekk fra andre sirkumpolare urfolksreligioner
Jødedom
- forklare hva Tanak, Tora og Talmud er, og samtale om sentrale jødiske fortellinger
- samtale om jødedom, jødisk livstolkning og etikk med vekt på gudsbilde, menneskesyn, trosbekjennelsen, utvalgte tekster og aktuelle etiske utfordringer
- forklare jødisk kalender og tidsregning, og beskrive jødiske høytider, ritualer og musikk
- beskrive tempelet og synagogen og reflektere over deres betydning og bruk, og nytte digitale verktøy til å søke informasjon og lage presentasjoner
Islam
- forklare hva Koranen og hadith er og samtale om sentrale islamske fortellinger
- samtale om islam, islamsk livstolkning og etikk med vekt på gudsbilde, menneskesyn, trosartiklene, de fem søyler, utvalgte tekster og aktuelle etiske utfordringer
- forklare utgangspunket for islamsk tidsregning, og beskrive islamske høytider, ritualer og musikk
- beskrive moskeen og reflektere over dens betydning og bruk, og nytte digitale verktøy til å søke informasjon og lage presentasjoner
Hinduisme
- samtale om sentrale fortellinger i hinduismen
- samtale om hinduisme, hinduistisk livstolkning og etikk med vekt på noen guder og gudinner, synet på tilværelsen og det guddommelige, menneskesyn, utvalgte tekster og aktuelle etiske utfordringer
- forklare hinduistisk høytidskalender, og beskrive hinduistiske høytider, ritualer og musikk
- beskrive tempelet og reflektere over dets betydning og bruk, og nytte digitale verktøy til å søke informasjon og lage presentasjoner
Buddhisme
- samtale om sentrale buddhistiske fortellinger
- samtale om buddhisme, buddhistisk livstolkning og etikk med vekt på Buddha, synet på tilværelsen, menneskesyn, læren, ordenssamfunnet, utvalgte tekster og aktuelle etiske utfordringer
- forklare en buddhistisk høytidskalender, og beskrive buddhistiske høytider, ritualer og musikk
- beskrive tempelet og klosteret og reflektere over deres betydning og bruk, og nytte digitale verktøy til å søke informasjon og lage presentasjoner
Livssyn
- samtale om hva et livssyn kan innebære
- forklare hva et humanistisk livssyn er og samtale om humanistisk livstolkning og etikk med vekt på virkelighetsforståelse, menneskesyn, utvalgte tekster og aktuelle etiske utfordringer
- samtale om bakgrunn og særpreg for Human-Etisk Forbund i Norge og livssynshumanismen i verden
- beskrive markeringer og sentrale seremonier innenfor livssynshumanismen i Norge og musikkuttrykk som gjenspeiler humanisme
Filosofi og etikk
- forklare hva filosofi og etikk er
- fortelle om Platon og Aristoteles og diskutere noen av deres ideer
- samtale om aktuelle filosofiske og etiske spørsmål og diskutere utfordringer knyttet til temaene fattig og rik, krig og fred, natur og miljø, IKT og samfunn
- samtale om etikk i forbindelse med ulike familieformer, forholdet mellom kjønnene, ulik kjønnsidentitet og forholdet mellom generasjonene
- drøfte noen verdispørsmål som de samiske samfunn er opptatt av i vår tid
- samtale om etniske minoriteter i Norge og reflektere over holdninger knyttet til det flerkulturelle samfunnet
- diskutere rasisme og hvordan antirasistisk arbeid kan forebygge rasisme
- forklare viktige deler av FNs verdenserklæring om menneskerettigheter og ILO-konvensjon nr. 169 om urfolk og stammefolk i selvstendige stater og samtale om deres betydning
7 av 9