Læreplan i norsk for elever med samisk som førstespråk (NOR3-03)
Utgått
Denne læreplanen er utgått.
Kompetansemål etter påbygging til generell studiekompetanse – yrkesfaglige utdanningsprogram
Muntlig kommunikasjon
- referere på norsk muntlige samiske tekster om dagligdagse situasjoner og saker som angår skolen
- bruke kunnskap om retoriske appellformer i diskusjoner og presentasjoner
- bruke fagkunnskap fra egne programfag i framføringer og diskusjoner
- presentere norskfaglige emner og drøfte det framlagte stoffet
- lytte til og vurdere argumentasjonen i muntlige tekster i ulike medier og ta stilling til innhold og form
- referere på norsk samiske muntlige tekster om saker knyttet til lokalsamfunnet
- uttrykke seg med et variert ordforråd og god språkføring tilpasset formål og mottaker
- drøfte faglige emner ved hjelp av fagterminologi og helhetlig argumentasjon
- sette sammen og framføre et avgrenset skjønnlitterært program
Skriftlig kommunikasjon
- lese tekster på bokmål og nynorsk i ulike sjangere og analysere tekstene for å kunne ta stilling til spørsmål de tar opp, og verdier de representerer
- skrive tekster med klar hensikt, god struktur og sammenheng
- skrive kreative, informative og argumenterende tekster, utgreiinger, litterære tolkninger, drøftinger og andre resonnerende tekster
- lese et utvalg samtidstekster og drøfte hvordan disse tekstene språklig og tematisk forholder seg til vår tid
- uttrykke seg med et variert ordforråd og god språkføring, og mestre sentrale språklige formkrav
- skrive litterære tolkninger og retoriske analyser, kreative tekster og resonnerende tekster med utgangspunkt i norskfaglige tekster
- skrive informative tekster, utgreiinger og drøftinger med klar hensikt, god struktur og saklig informasjon
- bruke kilder på en kritisk og etterprøvbar måte og beherske digital kildehenvisning
Språk, litteratur og kultur
- gjøre rede for norsk språkdebatt og språkpolitikk på 1800-tallet
- forklare argumentasjonen i sakprosatekster ved å bruke kunnskap om retorikk
- sammenligne fortellemåter og verdier i et utvalg samtidstekster med fortellemåter og verdier i myter og folkediktning
- sammenligne hvordan ”det samiske” og ”det norske” kommer til uttrykk i tekster fra samisk og norsk litteratur
- lese et utvalg sentrale norske og noen europeiske tekster fra middelalderen til og med romantikken, sette dem inn i en kulturhistorisk sammenheng og kommentere form og innhold
- analysere innhold og vurdere bruken av virkemidler i tekster som er hentet fra ulike digitale medier
- referere til og vurdere kilder i aktuelle faglige sammenhenger
- gjøre rede for særtrekk ved et utvalg norske talemålsvarianter og reflektere over forhold som kan påvirke utviklingen av talemål
- gjøre rede for norsk språkdebatt og språkpolitikk fra år 1900 til i dag
- diskutere konsekvenser av fornorskingspolitikken i de samiske områdene
- presentere et utvalg nordiske tekster i oversettelse og i original
- analysere, tolke og sammenligne et utvalg sentrale norske og noen internasjonale tekster fra ulike litterære tradisjoner fra romantikken til i dag, og sette dem inn i en kulturhistorisk sammenheng
- bruke begrepsapparat fra retorikken for å analysere og vurdere tekster i ulike sakprosasjangere
13 av 14