Læreplan i norsk for språklige minoriteter med kort botid i Norge – videregående opplæring (NOR9-02)
Utgått
Denne læreplanen har utgått.
Kompetansemål etter Vg2 – studieforberedende utdanningsprogram
Muntlig kommunikasjon
- lytte til og forstå muntlig norsk godt nok til å kunne delta i ulike muntlige aktiviteter som aktør og tilhører
- lytte til, vurdere og gi veiledende tilbakemelding på andres muntlige presentasjoner
- uttrykke seg med godt forståelig uttale og funksjonelt ordforråd
- videreutvikle evnen til å tilpasse innhold og språk etter situasjon
- bruke kunnskap om retoriske appellformer i presentasjoner
- presentere norskfaglige og andre emner og drøfte det framlagte innholdet
- formidle faginnhold og bruke digitale medier og verktøy i formidlingen
Skriftlig kommunikasjon
- lese egnede tekster på bokmål og nynorsk med flyt, sammenheng og forståelse
- lese egnede tekster i ulike sjangere for å ta stilling til spørsmål tekstene tar opp, og verdier de representerer
- skrive sammenhengende med funksjonell håndskrift, og bruke tastatur på en hensiktsmessig måte
- skrive kreative, informative og argumenterende tekster tilpasset formål og mottaker
- skrive enkle litterære tolkninger og resonnerende tekster
- mestre de fleste sentrale regler innenfor ortografi, formverk, setningsbygning og tekstbinding
Språk, litteratur og kultur
- gjøre rede for likheter og forskjeller mellom moderne norsk språk og eget morsmål
- gjøre rede for hovedlinjer i norsk språkdebatt og språkpolitikk på 1800-tallet
- analysere innhold og vurdere bruk av virkemidler i egnede tekster hentet fra ulike digitale medier, og se dem i lys av den kulturelle referanserammen tekstene er produsert i
- vurdere bruk av humor og ironi i egnede tekster
- gjenkjenne retoriske appellformer og måter å argumentere på
- sammenligne fortellemåter og verdier i et utvalg egnede samtidstekster med fortellemåter og verdier i myter og folkediktning fra ulike land
- forklare hvordan ulike forestillinger om det norske kommer til uttrykk i sentrale tekster fra slutten av 1700-tallet til 1870-årene og i et utvalg egnede samtidstekster
- lese et utvalg egnede sentrale norske og noen europeiske tekster fra middelalderen til og med romantikken i moderne språkdrakt, sette dem inn i en kulturhistorisk sammenheng og reflektere over form og innhold
- referere til og vurdere kilder i aktuelle faglige situasjoner
7 av 10