Læreplan i norsk for språklige minoriteter med kort botid i Norge – videregående opplæring (NOR9-02)
Utgått
Denne læreplanen har utgått.
Kompetansemål etter Vg3 – studieforberedende utdanningsprogram
Muntlig kommunikasjon
- sammenfatte informasjon i lengre muntlige presentasjoner
- lytte til og forstå muntlig norsk godt nok til å kunne følge resonnementer og delta aktivt i ulike former for muntlig kommunikasjon
- lytte til og vurdere argumentasjonen i muntlige tekster i ulike medier og ta stilling til innhold og formål
- lytte til, forstå og gjengi enkel informasjon fra svensk og dansk
- uttrykke seg både forberedt og spontant med god uttale og flyt og med et variert ordforråd
- tilpasse innhold og språk til ulike situasjoner
- bruke kunnskap om retoriske appellformer i diskusjoner og presentasjoner
- bruke relevant terminologi i samtaler om norskfaglige emner
- sette sammen og framføre et avgrenset litterært program
Skriftlig kommunikasjon
- orientere seg i egnede tekster av ulik kompleksitet og velge, sammenfatte og vurdere informasjon
- lese et utvalg egnede samtidstekster og reflektere over hvordan disse tekstene språklig og tematisk forholder seg til vår tid
- bruke kunnskap om tekst, sjanger og språklige virkemidler til å planlegge, utforme og bearbeide egne tekster
- skrive litterære tolkninger, kreative og resonnerende tekster med utgangspunkt i norskfaglige tekster og egen erfaringsbakgrunn
- skrive informative tekster, utgreiinger og drøftinger med klar hensikt, god struktur og saklig informasjon
- uttrykke seg med et funksjonelt ordforråd og god språkføring og mestre sentrale regler i formverk og ortografi
- tilpasse språket etter formål, innhold og mottaker
- bruke kilder på en kritisk og etterprøvbar måte, beherske digital kildehenvisning og følge regler for personvern og opphavsrett
Språk, litteratur og kultur
- gjøre rede for noen særtrekk ved et utvalg norske talemålsvarianter og reflektere over forhold som kan påvirke utviklingen av talemål
- gjøre rede for norsk språkdebatt og språkpolitikk fra år 1900 til i dag
- gjøre rede for noen konsekvenser norsk språk- og fornorskingspolitikk har hatt for samisk språk og kultur
- gjøre rede for et egnet utvalg nordiske tekster i oversettelse
- analysere, tolke og sammenligne et utvalg egnede norske og noen internasjonale tekster fra ulike litterære tradisjoner fra romantikken til i dag, og sette dem inn i en kulturhistorisk sammenheng
- forklare argumentasjonen i egnede sakprosatekster ved å bruke kunnskap fra retorikken
- gjennomføre en selvvalgt fordypningsoppgave med språklig, litterært eller annet norskfaglig emne og velge kommunikasjonsverktøy ut fra faglige behov
8 av 10