Læreplan i norsk for språklige minoriteter med kort botid i Norge – videregående opplæring (NOR9-03)
Utgått
Denne læreplanen er utgått.
Kompetansemål etter påbygging til generell studiekompetanse – yrkesfaglige utdanningsprogram
Muntlig kommunikasjon
- lytte til og forstå muntlig norsk godt nok til å kunne delta i ulike muntlige aktiviteter som aktør og tilhører
- lytte til, vurdere og gi veiledende tilbakemelding på andres muntlige presentasjoner
- uttrykke seg med godt forståelig uttale og funksjonelt ordforråd
- videreutvikle evnen til å tilpasse innhold og språk etter situasjon
- bruke kunnskap om retoriske appellformer i presentasjoner
- presentere norskfaglige og andre emner og drøfte det framlagte innholdet
- formidle faginnhold og bruke digitale medier og verktøy i formidlingen
- sammenfatte informasjon i lengre muntlige presentasjoner
- lytte til og forstå muntlig norsk godt nok til å kunne følge resonnementer og delta aktivt i ulike former for muntlig kommunikasjon
- lytte til og vurdere argumentasjonen i muntlige tekster i ulike medier og ta stilling til innhold og formål
- lytte til, forstå og gjengi enkel informasjon fra svensk og dansk
- uttrykke seg både forberedt og spontant med god uttale og flyt og med et variert ordforråd
- tilpasse innhold og språk til ulike situasjoner
- bruke kunnskap om retoriske appellformer i diskusjoner og presentasjoner
- bruke relevant terminologi i samtaler om norskfaglige emner
- sette sammen og framføre et avgrenset litterært program
Skriftlig kommunikasjon
- lese egnede tekster på bokmål og nynorsk med flyt, sammenheng og forståelse
- lese egnede tekster i ulike sjangere for å ta stilling til spørsmål tekstene tar opp, og verdier de representerer
- skrive sammenhengende med funksjonell håndskrift, og bruke tastatur på en hensiktsmessig måte
- skrive kreative, informative og argumenterende tekster tilpasset formål og mottaker
- skrive enkle litterære tolkninger og resonnerende tekster
- mestre de fleste sentrale regler innenfor ortografi, formverk, setningsbygning og tekstbinding
- orientere seg i egnede tekster av ulik kompleksitet og velge, sammenfatte og vurdere informasjon
- lese et utvalg egnede samtidstekster og reflektere over hvordan disse tekstene språklig og tematisk forholder seg til vår tid
- bruke kunnskap om tekst, sjanger og språklige virkemidler til å planlegge, utforme og bearbeide egne tekster
- skrive litterære tolkninger, kreative og resonnerende tekster med utgangspunkt i norskfaglige tekster og egen erfaringsbakgrunn
- skrive informative tekster, utgreiinger og drøftinger med klar hensikt, god struktur og saklig informasjon
- uttrykke seg med et funksjonelt ordforråd og god språkføring og mestre sentrale regler i formverk og ortografi
- tilpasse språket etter formål, innhold og mottaker
- bruke kilder på en kritisk og etterprøvbar måte, beherske digital kildehenvisning og følge regler for personvern og opphavsrett
Språk, litteratur og kultur
- gjøre rede for likheter og forskjeller mellom moderne norsk språk og eget morsmål
- gjøre rede for hovedlinjer i norsk språkdebatt og språkpolitikk på 1800-tallet
- analysere innhold og vurdere bruk av virkemidler i egnede tekster hentet fra ulike digitale medier, og se dem i lys av den kulturelle referanserammen tekstene er produsert i
- vurdere bruk av humor og ironi i egnede tekster
- gjenkjenne retoriske appellformer og måter å argumentere på
- sammenligne fortellemåter og verdier i et utvalg egnede samtidstekster med fortellemåter og verdier i myter og folkediktning fra ulike land
- forklare hvordan ulike forestillinger om det norske kommer til uttrykk i sentrale tekster fra slutten av 1700-tallet til 1870-årene og i et utvalg egnede samtidstekster
- lese et utvalg egnede sentrale norske og noen europeiske tekster fra middelalderen til og med romantikken i moderne språkdrakt, sette dem inn i en kulturhistorisk sammenheng og reflektere over form og innhold
- referere til og vurdere kilder i aktuelle faglige situasjoner
- gjøre rede for noen særtrekk ved et utvalg norske talemålsvarianter og reflektere over forhold som kan påvirke utviklingen av talemål
- gjøre rede for norsk språkdebatt og språkpolitikk fra år 1900 til i dag
- gjøre rede for noen konsekvenser norsk språk- og fornorskingspolitikk har hatt for samisk språk og kultur
- gjøre rede for et egnet utvalg nordiske tekster i oversettelse
- analysere, tolke og sammenligne et utvalg egnede norske og noen internasjonale tekster fra ulike litterære tradisjoner fra romantikken til i dag, og sette dem inn i en kulturhistorisk sammenheng
- forklare argumentasjonen i egnede sakprosatekster ved å bruke kunnskap fra retorikken
- gjennomføre en selvvalgt fordypningsoppgave med språklig, litterært eller annet norskfaglig emne og velge kommunikasjonsverktøy ut fra faglige behov
9 av 10