Læreplan i norsk for språklige minoriteter med kort botid i Norge – videregående opplæring (NOR9-03)
Utgått
Denne læreplanen er utgått.
Kompetansemål etter Vg1 – studieforberedende utdanningsprogram og Vg2 – yrkesfaglige utdanningsprogram
Muntlig kommunikasjon
- forstå vanlige idiomer og ha et tilstrekkelig stort ordforråd til å kunne forstå hovedinnholdet i undervisningen og diskusjonene i klasserommet
- lytte til og vise åpenhet overfor andres argumentasjon og bruke saklige argumenter i diskusjoner
- lytte etter, gjenfortelle, forklare og reflektere over innholdet i lærestoff
- uttrykke seg med forståelig uttale og språkføring i ulike kommunikasjonssituasjoner
- vise noe mottakerbevissthet ved å tilpasse innhold og språk til ulike situasjoner
- samtale om hvordan valg av ord, stemmebruk og intonasjon skaper mening
- bruke norskfaglige kunnskaper og begreper i samtaler om tekst og språk
- bruke fagkunnskap og fagterminologi fra eget utdanningsprogram og egen erfaringsbakgrunn i samtaler og presentasjoner om skole, samfunn og arbeidsliv
- kombinere auditive, skriftlige og visuelle uttrykksmåter og bruke ulike digitale verktøy i presentasjoner
- prøve ut ulike roller i samtaler, diskusjoner, dramatiseringer og presentasjoner
- vurdere egne muntlige ferdigheter og arbeide målbevisst og aktivt for å forbedre dem
Skriftlig kommunikasjon
- lese et representativt utvalg egnede samtidstekster, skjønnlitteratur og sakprosa, på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samisk og andre språk, og reflektere over innhold, form og formål
- bruke egne ord for å referere, oppsummere og reflektere over hovedmomenter i en egnet tekst
- finne hovedsyn og forklare noen trekk ved argumentasjonen i egnede sakprosatekster
- skrive korte kreative, informative og reflekterende tekster etter mønster fra ulike eksempeltekster
- skrive enkle argumenterende tekster med begrunnede synspunkter
- skrive med funksjonell håndskrift og bruke tastatur i egen skriving
- variere ordvalg og setningsbygning i egen skriving
- skrive tekster med tema og fagterminologi som er tilpasset eget utdanningsprogram etter mønster fra ulike eksempeltekster
- bruke ulike estetiske uttrykksformer i sammensatte tekster
- uttrykke seg med et funksjonelt ordforråd og til en viss grad mestre sentrale regler innenfor ortografi, formverk og setningsbygning
- planlegge, utforme og revidere egne tekster ut fra faglige kriterier
- integrere, referere og sitere relevante kilder på en etterprøvbar måte der det er hensiktsmessig
- velge ut og vurdere informasjon fra bibliotek og digitale informasjonskanaler
- følge grunnleggende prinsipper for personvern og opphavsrett
- bruke datateknologien til å arkivere og systematisere tekster
Språk, litteratur og kultur
- beherske sentrale grammatiske begreper som beskriver hvordan språk er bygd opp
- identifisere noen grammatiske særtrekk ved norsk språk og noen viktige likheter og forskjeller mellom norsk og eget morsmål
- beskrive ut fra egne erfaringer hvordan språk og sjangere brukes av representanter for ulike yrkesgrupper og i ulike sosiale sammenhenger
- gi eksempler på flerspråklighet og drøfte noen viktige fordeler og utfordringer i flerspråklige samfunn
- drøfte kulturmøter og kulturkonflikter med utgangspunkt i et utvalg samtidstekster
- gjøre rede for de språklige virkemidlene kontraster, gjentakelser og sammenligninger, symboler og andre språklige bilder, og bruke dem i egne tekster i ulike sjangere
- tolke og vurdere sammenhengen mellom innhold, form og formål i egnede sammensatte tekster, og vurdere tekstene ut fra egne erfaringer og referanserammer
- bruke forskjellige former for digitale og papirbaserte ordbøker
6 av 10