Læreplan i fremmedspråk - programfag i utdanningsprogram for studiespesialisering (PSP1-01)
Utgått
Denne læreplanen er utgått.
Fremmedspråk nivå III
Språklæring
- drøfte erfaringer med egen språklæring
- definere egne læringsbehov, formulere mål, velge arbeidsmåter og vurdere arbeidsprosess og produkt
- anvende kunnskaper om ord, setningsoppbygging, tekstbinding og språkbruk for å forbedre eget språk
- utforske likheter og ulikheter mellom morsmålet og målspråket
- vurdere egen språklæring og hensiktsmessige lese-, lytte-, tale- og skrivestrategier
- bruke Internett og andre medier kritisk og bevisst som ledd i egen språklæring
Kommunikasjon
- forstå innholdet i lengre muntlige og skriftlige autentiske tekster i ulike sjangere
- skrive sammenhengende og godt strukturerte tekster i ulike sjangere
- delta i spontane samtaler og diskusjoner
- fortelle om, forklare og beskrive ulike emner muntlig
- bruke språket med god uttale og variert intonasjon
- gi uttrykk for egne synspunkter og tanker, opplevelser og følelser muntlig og skriftlig
- tilpasse språket til formelle og uformelle kommunikasjonssituasjoner
- bruke hensiktsmessige lese-, lytte-, tale- og skrivestrategier
- forstå og bruke språket for å uttrykke tall og størrelser samt forstå beregninger og grafiske fremstillinger i hverdagslige sammenhenger
- anvende Internett og digitale verktøy i kommunikasjon med morsmålsbrukere og andre brukere av språket
Språk, kultur og samfunn
- formidle kunnskap om tradisjoner, skikker og levemåter i målspråkområdet
- formidle kunnskap om aktuelle samfunnsforhold, historie, geografi og religion i språkområdene
- diskutere egen oppfatning av samfunnsmessige og kulturelle likheter samt ulikheter som kan være til hinder for forståelse, respekt og kommunikasjon med kulturen i målspråksområdet
- diskutere flerkulturelle forhold i målspråkområdet, reflektere over kulturforskjeller og vise forståelse i møte med andre kulturer
- formidle opplevelser knyttet til estetikk og kulturformer og analysere innhold og form i litteratur, film, musikk, kunst og andre kulturformer
- sammenligne og kommunisere om språk i Norge og i målspråksområdet
- presentere egne erfaringer fra kontakt med personer, organisasjoner eller miljøer fra målspråksområdet
9 av 10