Læreplan i religion, livssyn og etikk - samisk (RLE2-01)
Utgått
Denne læreplanen har utgått.
Etter 10. årstrinn
Kristendom
- forklare særpreget ved kristendom og kristen tro som livstolkning i forhold til andre tradisjoner; likhetstrekk og grunnleggende forskjeller
- finne fram til sentrale skrifter i Bibelen og forklare forholdet mellom Det gamle og Det nye testamente
- drøfte utvalgte bibeltekster fra profetene, den poetiske litteraturen og visdomslitteraturen, et evangelium og et Paulus-brev og forklare særpreg og hovedtanker i disse
- drøfte ulike syn på Bibelen
- gjøre rede for viktige hendelser i kristendommens historie fra reformasjonen til vår tid i Sápmi/Sábme/Saepmie, i Norge og i verden og for kristendommens stilling i dag
- gjøre rede for læstadianismens historie, utbredelse og egenart
- samtale om kristendommens betydning for samisk språk, kultur og samfunnsliv og drøfte kristne kirkers engasjement i samiske samfunn
- innhente digital informasjon om aktuelle spørsmål som opptar mange kristne
- forklare hovedtrekk ved romersk-katolsk, ortodoks og protestantisk kristendomstradisjon
- gi en oversikt over andre frikirkesamfunn og kristne bevegelser, herunder pinsebevegelsen
- utforske kristendommens stilling og særpreg i et land utenfor Europa og drøfte spørsmål knyttet til kristen misjon, humanitært arbeid og økumenisk virksomhet
- presentere ulike uttrykk fra kunst og musikk knyttet til kristendommen
Sirkumpolare urfolks religioner
- gjøre rede for sjamanens plass i de fortidige samiske samfunnene, beskrive trommen og bruken av den
- gjøre rede for noen religiøse ritualer i fortid og nåtid
- diskutere helbredelse og tyding av tegn i samisk tradisjon
- drøfte skapelsesmytenes og opprinnelsesfortellingers innhold og betydning
- gjøre rede for urfolksreligioner i et globalt perspektiv
- presentere ulike uttrykk fra kunst og musikk knyttet til sirkumpolare urfolks religioner
Jødedom
- forklare særpreget ved jødedom og jødisk tro som livstolkning i forhold til andre tradisjoner; likhetstrekk og grunnleggende forskjeller
- drøfte utvalgte tekster fra jødisk skrifttradisjon
- innhente digital informasjon om og presentere aktuelle spørsmål som opptar mange jøder
- gi en oversikt over viktige historiske hendelser og innhente informasjon om jødedommens stilling i Norge og verden i dag
- presentere ulike uttrykk fra kunst og musikk knyttet til jødedommen
Islam
- forklare særpreget ved islam og islamsk tro som livstolkning i forhold til andre tradisjoner; likhetstrekk og grunnleggende forskjeller
- drøfte utvalgte tekster fra islamsk skrifttradisjon
- innhente digital informasjon om og presentere aktuelle spørsmål som opptar mange muslimer
- gi en oversikt over viktige historiske hendelser og innhente informasjon om islams stilling i Norge og verden i dag
- presentere ulike uttrykk fra kunst og musikk knyttet til islam
Hinduisme
- forklare særpreget ved hinduisme og hinduistisk tro som livstolkning i forhold til andre tradisjoner; likhetstrekk og grunnleggende forskjeller
- drøfte utvalgte tekster fra hindustisk skrifttradisjon
- innhente digital informasjon om og presentere aktuelle spørsmål som opptar mange hinduer
- gi en oversikt over viktige historiske hendelser og innhente informasjon om hinduismens stilling i Norge og verden i dag
- presentere ulike uttrykk fra kunst og musikk knyttet til hinduismen
Buddhisme
- forklare særpreget ved buddhisme og buddhistisk tro som livstolkning i forhold til andre tradisjoner; likhetstrekk og grunnleggende forskjeller
- drøfte utvalgte tekster fra buddhistisk tradisjon
- innhente digital informasjon om og presentere aktuelle spørsmål som opptar mange buddhister
- gi en oversikt over viktige historiske hendelser og innhente informasjon om buddhismens stilling i Norge og verden i dag
- presentere ulike uttrykk fra kunst og musikk knyttet til buddhismen
Livssyn
- forklare hva livssyn er og vise hvordan livssyn kommer til uttrykk på ulike måter
- forklare særpreget ved livssynshumanisme i forhold til religioner og andre livssynstradisjoner; likhetstrekk og grunnleggende forskjeller
- drøfte ulike tekster som presenterer livssynshumanisme og diskutere aktuelle spørsmål som opptar livssynshumanister
- gi en oversikt over viktige historiske hendelser og livssynshumanismens stilling i Norge og i verden i dag
- beskrive hovedtrekk ved et livssyn utenom livssynshumanismen
- presentere eksempler på religionskritikk fra ulike livssynstradisjoner
- presentere ulike kunst- og musikkuttrykk som gjenspeiler humanisme
Filosofi og etikk
- presentere noen betydningsfulle filosofer og diskutere deres ideer
- reflektere over filosofiske tema knyttet til identitet og livstolkning, natur og kultur, liv og død, rett og galt
- gjøre rede for begrepene etikk og moral og bruke etisk analyse med utgangspunkt i grunnleggende etiske tenkemåter
- drøfte etiske spørsmål knyttet til menneskeverd og menneskerettigheter, urfolks rettigheter, likeverd og likestilling, blant annet ved å ta utgangspunkt i kjente forbilder
- drøfte verdivalg og aktuelle temaer i samfunnet lokalt og globalt; sosialt og økologisk ansvar, teknologiske utfordringer, fredsarbeid og demokrati
- reflektere over etiske spørsmål knyttet til mellommenneskelige relasjoner, flerkulturell tenkning, familie og venner, oppdragelsesmåter, samliv, heterofili og homofili, ungdomskultur og kroppskultur
- reflektere over forholdet mellom religion, livssyn og vitenskap
- samtale om hvordan man kan vise respekt for menneskers tros- og livssynsoppfatninger
Religiøst mangfold
- samtale om og forklare hva religion er, og vise hvordan religion kommer til uttrykk på ulike måter
- vise evne til dialog om religions- og livssynsspørsmål og vise respekt for ulike religioner og livssyn
- diskutere aktuelle spørsmål som oppstår i møte mellom religion, kultur og samfunn
- innhente informasjon om og finne særtrekk ved noen religions- og trossamfunn lokalt og nasjonalt, herunder sikhisme, Bahá’í-religionen, Jehovas vitner og Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige
- gjøre rede for nye religiøse bevegelser og samtale om ulike former for nyreligiøs praksis
- utforske religioners stilling og særpreg i et land utenfor Europa med og uten digitale verktøy
8 av 9