Læreplan i reservedelsfaget Vg3 / opplæring i bedrift (RSD3-01)
Utgått
Det gis ikke lenger opplæring etter læreplanen, men det kan være mulig å ta eksamen som privatist. Se informasjon om siste eksamen på fagkodene som er knyttet til læreplanen.
Etter Vg3
Kommunikasjon og service
- behandle kunder i tråd med bedriftens og leverandørens retningslinjer for kundebehandling
- veilede kunder i valg av deler og tilbehør til kjøretøy ut fra kundens behov og gjeldende regelverk
- skaffe til veie priser og alternativer etter kundenes ønsker og behov og framskaffe varene
- veilede kunden om valg og montering av sikkerhetsutstyr og tilbehør
- motta og behandle reklamasjoner på grunnlag av forhandlerens og leverandørens garantisystemer og kontrollere at behandlingen er i tråd med kjøps- og forbrukerkjøpsloven
- bruke og vedlikeholde bedriftens kundesystem for sortering av kundedata
- behandle opplysninger i tråd med fagetiske normer
- redegjøre for bedriftens historie og organisering
- anbefale bruk av byttekomponenter ut fra pris og miljøhensyn
- planlegge og utføre arbeidet i tråd med bedriftens system for internkontroll og kvalitetssikring
- gjennomføre salgsfremmende tiltak
Logistikk
- bruke lagerstyringssystem for innkjøp, salg og oppfølging
- bruke lagerets lokasjonssystem
- bygge opp, justere og strukturere lageret med tanke på varenes størrelse, vekt, omsetningshastighet og miljøkrav
- gjennomføre mottakskontroll av varer, tilgangsføre og plassere varene i lageret og fullføre salg til kundene i tråd med rutiner
- behandle ordrer, restordrer, fakturaer, reklamasjoner og returprosedyrer i bedriftens lagersystem
- bruke rutiner for innkjøp, salg, leveringstid, kostnader og lagerverdi
- gjennomføre varesanering i tråd med gjeldende rutiner
- gjennomføre varetelling i tråd med gjeldende rutiner
- redegjøre for vareflyten fra leverandør til gjenvinning og destruksjon
Produkter og produktvalg
- følge sikkerhetstiltak ved lagring, bruk og salg av helsefarlige produkter
- bruke verneutstyr etter gjeldende krav for helse, miljø og sikkerhet
- veilede kunden om ekstrautstyr og sikkerhetsinnretninger i tråd med produsentkrav og forskrifter
- veilede kunden i valg av væsker og smøremidler i tråd med produsentens spesifikasjoner
- veilede kunden om kosmetiske og korrosjonshindrende produkter og deres bruksområder
- innhente og bruke produkt- og HMS-datablader
- veilede kunden om produkter i komfortgruppen til kjøretøyfabrikanter
- innhente informasjon om og redegjøre for utviklingen av produkter og krav til produkthåndtering
Økonomi
- styre lageret i tråd med rutiner for økonomistyring
- foreslå kostnadsreduserende tiltak i lagerdriften
- redegjøre for bedriftens krav til lønnsomhet
- redegjøre for hovedpostene i bedriftens budsjett
- fakturere i tråd med faktureringsrutinene
- gjennomføre betalinger i tråd med bedriftens betalingsformer og betalingsrutiner
- redegjøre for kostnader og kredittidens betydning for likviditet
6 av 7