Læreplan i samfunnsfag, samisk plan (SAF2-02)
Utgått
Denne læreplanen har utgått.
Etter Vg1/Vg2 i vidaregåande opplæring
Individ og samfunn
- definere sentrale begrep knyttet til sosialisering og bruke dem til å undersøke trekk ved sosialiseringen av ungdom i Sápmi/Sábme/Saepmie og Norge
- forklare hvorfor kjønnsroller varierer mellom samfunn og kulturer og diskutere hvorfor kjønnsrollene endrer seg over tid
- regne ut inntekter, planlegge pengeforbruk i et hushold ved å bruke ulike verktøy og vurdere hvordan sparing og låneopptak påvirker personlig økonomi
- drøfte rettighetene en har som forbruker og diskutere forbrukeren sitt etiske ansvar
- gjøre rede for endringer i familie-, slekts- og samlivsformer
- gjøre rede for økonomiske og juridiske sider ved å gå inn i et samliv og diskutere følger av samlivsbrudd
- bruke digitale verktøy til å finne informasjon om omfanget av kriminalitet i Norge, begrunne hvorfor samfunnet straffer og gjøre greie for hvordan kriminalitet kan forebygges
Arbeids- og næringsliv
- definere begrepene levestandard og livskvalitet, gjøre rede for årsaker til at levestandarden i Sápmi/Sábme/Saepmie og Norge har økt og diskutere om økningen har ført til bedre livskvalitet
- gjøre rede for utvikling av næringsliv og diskutere muligheter og utfordringer for videre verdiskaping og sysselsetting i samiske samfunn
- reflektere over verdien av å ha et arbeid og hva som kjennetegner et godt arbeidsmiljø
- bruke digitale verktøy til å hente informasjon om ulike yrker og gjøre rede for muligheter på arbeidsmarkedet i dag
- gjøre rede for årsaker til arbeidsløshet og måter å redusere arbeidsløsheten på
- diskutere noen etiske problemstillinger knyttet til arbeidslivet
- gjøre rede for organisasjonenes plass i arbeidslivet og for faktorer som bestemmer lønn og arbeidsvilkår
- vurdere utfordringer ved å etablere en bedrift
- trekke ut hovedlinjene i resultat- og balanseregnskapet til bedrifter med manuelle og digitale verktøy
Politikk og demokrati
- gjøre rede for hvordan en selv kan være med i og påvirke det politiske systemet gjennom bruk av ulike kanaler for påvirkning og kunne gjøre greie for ulike utfordringer for demokratiet
- gjøre rede for urfolksrettigheter og drøfte det samiske folkets selvbestemmelsesrett
- diskutere sammenhenger mellom styreform, rettsstat, menneskerettigheter
- gjøre rede for styreformen og de viktigste politiske styringsorganene i Norge og Sápmi/ Sábme/Saepmie og drøfte flertalsdemokratiet i forhold til urfolk og minoriteter
- identifisere grunnleggende forskjeller mellom politiske partier og grupperinger i samisk og i norsk politikk og argumentere fra ulike politiske ståsteder
- gjøre rede for sentrale kjennetegn ved den økonomiske politikken i Norge
- diskutere hovedprinsippene for velferdsstaten og de utfordringene den står overfor
Kultur
- definere begrepet kultur og gi eksempler på at kultur varierer fra sted til sted og endrer seg over tid
- diskutere hovedtrekk og variasjoner i samisk kultur i dag og reflektere over hva det vil si å være urfolk
- forklare årsaker til og drøfte tiltak for å fjerne fremmedfrykt, fordommer og rasisme
- gi eksempler på hvordan religion og etnisk variasjon påvirker samfunn og kultur
- forklare skillet mellom etnisk og statsborgerlig tilknytning og reflektere over betydningen av å tilhøre ulike felleskap
Internasjonale forhold
- definere begrepet makt og gi eksempel på hvordan makt blir brukt i verdenssamfunnet
- forklare begrepet globalisering og vurdere ulike konsekvenser av globalisering med vekt på urfolks situasjon
- gi eksempel på internasjonalt samarbeid og beskrive Norge som internasjonal aktør og urfolks håndtering av ulike internasjonale prosesser
- gjøre rede for FNs arbeid med fred og menneskerettigheter og forklare FNs rolle i det internasjonale arbeidet for urfolk
- gjøre rede for EU sine mål og styringsorgan og diskutere Norges forhold til EU
- bruke digitale verktøy til å finne eksempel på ulike typer konflikter i verden og presentere en aktuell internasjonal konflikt og forslag til å løse konflikten
- gjøre rede for årsaker til at noen land er fattige og noen rike og drøfte tiltak for å redusere fattigdom i verden
- gjøre rede for hva som kjennetegner internasjonal terrorisme og reflektere over årsaker til terrorisme
- diskutere sammenhengen mellom økonomisk vekst, miljø og bærekraftig utvikling
9 av 10