Læreplan i servitørfaget Vg3 / opplæring i bedrift (SER3-01)
Utgått
Det gis ikke lenger opplæring etter læreplanen, men det kan være mulig å ta eksamen som privatist. Se informasjon om siste eksamen på fagkodene som er knyttet til læreplanen.
Etter Vg3
Drikke, mat og servering
- planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere servering av mat og drikke
- bruke mise en place til oppdekking ved servering og bararbeid
- sette opp ulike bordoppsett og klargjøre lokaler
- dekke og dekorere bord til ulike temaer og anledninger
- gjøre rede for kvalitet og bruksområder for øl, vin og brennevin og de alkoholfrie alternativene, inkludert kaffe og te
- gjøre rede for menyens sammensetning og tilberedningsmetoder
- sette sammen menyer og planlegge måltider til forskjellige anledninger, årstider og grupper
- beherske ulike serveringsmetoder
- sette opp vinmenyer
- tilberede og servere varme og kalde drikker
- bruke barutstyr, kalkulere og lage drinker etter nasjonale og internasjonale resepter
- skjenke drikkevarer og utøve ansvarlig skjenking i henhold til alkoholloven
- presentere og forklare menyer og drikkevarekart
- anbefale drikke og mat i kombinasjon
- tilberede, anrette, presentere og servere retter ved gjestens bord
- selge, presentere og servere aperitiff og drinker
- tilby spesialkost og retter tilpasset gjester fra ulike kulturer
- gjøre rede for eventuell intoleranse og allergiske reaksjoner på grunn av mat og drikke
Salg og service
- presentere menyer og vinmeny for gjestene og forklare fagterminologien som benyttes
- utøve profesjonell service og gjestebehandling
- anvende enkle prinsipper for salg og markedsføring
- drøfte ulike metoder som kan gi mersalg og gjenkjøp, og gjøre rede for sammenhenger mellom anbefaling og salg
- gjøre rede for innholdet i relevant nasjonalt og internasjonalt regelverk om forbrukernes rettigheter og plikter, herunder regler om klageadgang
- gjøre rede for forbrukerkrav til produktmerking og matvaretrygghet og gjeldende regelverk om dette
- informere gjestene om nærmiljøet og aktuelle kulturelle aktiviteter
- bruke digitale verktøy i arbeidet
- bruke kassasystem og oppgjørsrutiner og beherske ulike betalingsformer
- bruke fagterminologi
Hygiene og kvalitetsstyring
- praktisere god personlig hygiene, produksjonshygiene og næringsmiddelhygiene i henhold til gjeldende regelverk
- foreta kvalitetskontroll av anretning, utstyr og serveringslokale
- kvalitetssikre mat og drikke som serveres gjestene
- følge bedriftens rutiner og regelverk for persontrafikk og vareflyt
- utføre og kontrollere oppvask og annet renhold i henhold til gjeldende regelverk
- utføre avfallshåndtering etter gjeldende regelverk
- følge rutiner for forebygging og bekjempelse av insekter og andre skadedyr
Bransje, bedrift og miljø
- gjøre rede for bedriftens forretningsidé, krav til gjestebehandling og organisering
- drøfte ulike faktorer som påvirker bedriftens økonomiske resultat
- drøfte sammenhenger mellom internt arbeidsmiljø, produktivitet og kvalitet
- følge krav til bekledning og drøfte arbeidsantrekkets utforming med tanke på estetikk, hygiene, helse, miljø og sikkerhet
- gjøre rede for tilsynsmyndighetenes oppgaver og virkeområder i bedriften
- følge gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet
- drøfte etiske verdier og normer knyttet til servering av mat og drikke og til arbeid i servitørfaget
- utføre arbeidet i tråd med ergonomiske prinsipper
6 av 7