Læreplan i samisk som førstespråk (SFS1-04)
Utgått
Denne læreplanen er utgått.
Kompetansemål etter 10. årstrinn
Muntlig kommunikasjon
- lytte til, oppsummere hovedinnhold og trekke ut relevant informasjon i muntlige tekster
- samtale om form og innhold i litteratur, teater og film og framføre tolkende opplesing og dramatisering
- delta i diskusjoner med begrunnede meninger og saklig argumentasjon
- presentere fagstoff med formålstjenlig bruk av digitale verktøy og medier
- vurdere egne og andres muntlige framføringer ut fra faglige kriterier
Skriftlig kommunikasjon
- orientere seg i større tekstmengder på skjerm og papir for å finne, kombinere og vurdere relevant informasjon i arbeid med faget
- lese, gjengi innholdet og finne tema i tekster i ulike sjangere og formidle mulige tolkninger
- gjenkjenne virkemidlene humor, ironi, kontraster og sammenligninger, symboler og språklige bilder og bruke dem i egne tekster
- skrive kreative, informative, reflekterende og argumenterende tekster med begrunnende synspunkter, tilpasset mottaker, formål og medium
- skrive ulike type tekster etter mønster fra eksempeltekster og andre kilder
- oversette tekster fra norsk til samisk
- planlegge, utforme og bearbeide egne tekster manuelt og digitalt og vurdere kvaliteter ved dem underveis i prosessen ved hjelp av kunnskap om språk og tekst
- uttrykke seg med et variert ordforråd og mestre ortografi, setningsbygning og tekstbinding
- integrere, referere og sitere relevante kilder på en etterprøvbar måte der det er hensiktsmessig
Språk, kultur og litteratur
- gjøre rede for stadieveksling / omlyd
- mestre grunnleggende bøyning av verb i indikativ, imperativ og kondisjonalis og gjenkjenne potensialisformer i de språkene der disse finnes
- mestre grunnleggende bøyning av nomen i entall og flertall
- samsvarsbøye tallord, pronomen og substantiv
- beherske grammatiske begreper som beskriver hvordan språk er bygd opp
- drøfte språkrøkt og hvordan utvikle språket
- gjenkjenne retoriske appellformer og måter å argumentere på
- samtale om flerspråklighet og flerkulturell tilhørighet
- fortelle om språkområdene i Sápmi/Sábme/Saepmie og identifisere de samiske språkene som del av den finsk-ugriske språkfamilien
- gjøre rede for rettigheter i forbindelse med samisk språk
- lese enkle tekster på ett av de andre samiske språkene og samtale om likheter og forskjeller i forhold til eget språk
- fortelle om samiske forfattere og klassikere i samisk litteratur
- lese andre urfolkstekster og sammenligne disse med samiske tekster
- beskrive samspillet mellom estetiske virkemidler i sammensatte tekster og reflektere over hvordan vi påvirkes av lyd, språk og bilder
- forklare og bruke grunnleggende prinsipper for personvern og opphavsrett knyttet til publisering og bruk av tekster
- presentere resultat av fordypning i ett selvvalgt emne med utgangspunkt enten i et forfatterskap, et litterært tema eller et språklig tema, og begrunne valg av tekster og tema
9 av 14