Programområde for salg, service og sikkerhet - Læreplan i felles programfag Vg2 (SSS2-01)
Utgått
Denne læreplanen har utgått.
Markedsføring og salg
Markedsføring og salg
- gjøre rede for produktutviklingsprosesser og produkters livssyklus, og bruk av ulike konkurransemidler i salg av varer og tjenester
- lage og presentere en markedsplan for en virksomhet
- tilpasse salg og markedsføring til kjøper- og selgerrollen i forbruker-, bedrifts- og institusjonsmarkedet
- kommunisere muntlig og skriftlig med kunder og leverandører i ulike markeder
- gjøre rede for kjøperatferden i ulike markeder
- vurdere trender i utviklingen av ulike produkter og tjenester, og tilpasse produkt og tjenesteleveranse etter dem
- drøfte forhold ved netthandel, telefonsalg og direkte salg i forbrukermarkedet
- foreslå tiltak i det fysiske ytre og indre salgsmiljøet som fremmer profilering og salg av varer og tjenester
- gjennomføre salgs- og mersalgsprosesser ved hjelp av hoved- og tilleggsleveranser til forbruker-, bedrifts- og institusjonsmarkedet
- vurdere betydningen av ekstern, intern og interaktiv markedsføring for å fremme salg
- bruke produktkunnskap, bransjekunnskap og forbrukerkunnskap i samhandling med kunden
- yte service i samsvar med etiske retningslinjer for bransjen
- bruke IKT som redskap i salgssituasjoner
- gjøre rede for samarbeidsformer i service- og varehandelsbedrifter
7 av 10