Læreplan i tekstilduodjifaget Vg3 / opplæring i bedrift (TED3-01)
Utgått
Det gis ikke lenger opplæring etter læreplanen, men det kan være mulig å ta eksamen som privatist. Se informasjon om siste eksamen på fagkodene som er knyttet til læreplanen.
Etter Vg3
Produksjon og tradisjon
- ta mål, lage og tilpasse mønstre til kofter med tilbehør og andre bruksting
- planlegge egen arbeidsprosess og lage arbeidstegninger
- planlegge arbeidet i tråd med bedriftens kvalitetssystem og HMS-instrukser
- overføre mønstre til materialer og klippe og merke materialet
- utnytte materialer på en hensiktsmessig måte
- utføre maskin- og håndsøm, frynsing og andre teknikker ved produksjon av kofter og tekstilt tilbehør og andre tekstile duodjiprodukter
- gjøre rede for ulike koftetyper og utbredelsesområdene deres
- gjøre rede for tradisjoner og regionale særpreg i tekstilduodji
- beskrive materialenes egenskaper og utføre stell og vedlikehold av tekstilduodjiprodukter
- velge pressemetode ut fra materiale og bruksområde
- lage dekorasjoner og tilbehør til duodjiprodukter av andre materialer
- velge og bruke maskiner og utstyr i produksjonen
- bruke fagspråk og regional samisk duodjiterminologi i kommunikasjon med kunder og samarbeidspartnere
Design og produktutvikling
- lage idéskisser og arbeidstegninger til produktutvikling
- bruke tradisjonelle samiske former og symboler i duodji som utgangspunkt for nyskaping
- tolke og nyttiggjøre seg av trender og moter
- konstruere og tilpasse grunnmønster
- velge og begrunne bruk av ulike snitt, materialer og sømteknikker
- bruke digitale verktøy i arbeid med design og produktutvikling
Næring, økonomi og marked
- innhente opplysninger om offentlig lov og regelverk og drøfte ulike selskapsformer for en virksomhet
- forklare forskjellen mellom regnskap for en bedrift, næringsoppgave, merverdiavgiftsoppgave og selvangivelse og hvordan disse kan brukes i videreutvikling av bedriften
- regne ut pris på produkter og tjenester på grunnlag av tidsbruk og materialforbruk og beregne lønnsomhetsgrad for produksjon
- ta i bruk metoder for innhenting og analyse av markedsdata og bruke dataen i markedsføring og salg
- kommunisere med kunder ved klager og reklamasjoner
- gjøre rede for bransjens organisering i Sápmi og i Norge
6 av 7