Læreplan i salgsfaget Vg3 / opplæring i bedrift (SLG3-01)
Utgått
Det gis ikke lenger opplæring etter læreplanen, men det kan være mulig å ta eksamen som privatist. Se informasjon om siste eksamen på fagkodene som er knyttet til læreplanen.
Etter Vg3
Salgsforberedelse
- gjøre rede for egen bransje, bedriftens organisering, personalpolitiske retningslinjer, forretningsplan og rammebetingelser
- planlegge, utføre og dokumentere arbeidsoppgaver i samsvar med bedriftens planer for salgs- og markedsaktiviteter, regelverk for helse, miljø og sikkerhet, internkontroll og etiske retningslinjer
- vurdere, velge og bruke virkemidler i markedsføring av bedriftens produkter ut fra markedets behov, bedriftens profil og gjeldende regelverk
- markedsføre og tilby produkter til kunder i ulike markeder
- bruke systemer og rutiner for bestilling og mottaks- og dokumentkontroll
- vurdere tiltak som kan bedre omløpshastigheten på produktsortimenter
- beregne priser og utarbeide skriftlige tilbud ut fra bedriftens krav til lønnsomhet
- vurdere hvordan inntekter og kostnadsfaktorer kan påvirke produkters lønnsomhet
- avdekke svinn og vurdere tiltak som kan forebygge og redusere svinn
- bruke digitale verktøy i salgsarbeidet
- arbeide etter regelverk og avtaler som regulerer arbeidsforhold i salgsfaget, og gjøre rede for arbeidsgiverens og arbeidstakerens plikter og rettigheter
Salg og oppfølging
- vurdere, velge og bruke salgsmetoder tilpasset markeder, kundegrupper og salgssituasjoner
- informere om kundens rettigheter ved kjøp av produkter og tjenester
- planlegge og bruke bedriftens pris- og rabattpolitikk i samsvar med bedriftens krav til lønnsomhet
- yte service i salgssituasjoner
- gi informasjon om bedriftens produkter som kan imøtekomme kundens behov
- planlegge og gjennomføre salg og mersalg i samsvar med bedriftens arbeidsrutiner
- håndtere penger og dokumenter ved kontant- og kredittsalg i samsvar med bedriftens rutiner og gjeldende regelverk
- beregne og dokumentere inngående og utgående merverdiavgift ved kjøp og salg av varer og tjenester
- vurdere tiltak som kan bedre det økonomiske resultatet av en salgs- og markedsaktivitet
- behandle klager og reklamasjoner i samsvar med gjeldende regelverk
6 av 7