Ulike roller i kvalitetssystemet for barnehage
Barnehagesektoren består av ulike aktører som alle jobber sammen for å utvikle og støtte opp under kvalitet i barnehagen. En oversikt over de ulike ansvarsområder skal gi alle aktører i sektoren et godt grunnlag for å kunne vurdere og utvikle kvaliteten.
Barnehagen består av ulike ansattgrupper: barnehagelederen, barnehagelærere, fagarbeidere og assistenter. Det er alle ansatte i barnehagen som utøver det pedagogiske arbeidet og legger til rette for barns trivsel og utvikling, i samarbeid med foresatte.
Barnehagelederen har en avgjørende rolle i kvalitetsarbeidet. Det er loven med forskrifter som definerer kvalitet i barnehagen. Rammeplan for barnehagen er en forskrift til barnehageloven, og beskriver barnehagens verdigrunnlag, innhold og oppgaver. I kvalitetsarbeider det viktig at leder er tydelig og støttende. Som leder er ditt engasjement, din inkludering og motivasjon av personalet avgjørende. Det handler om å finne kombinasjonen mellom hver enkelt sin læring, og sette disse sammen til en felles læringsprosess. Din rolle som leder er å holde fokus, etterspørre fremdrift og løpende følge opp prosessen for at kvalitetsarbeider skal lykkes.
Les mer om Leiing i barnehagen
Barnehagelæreren bidrar med faglig kunnskap, refleksjoner og engasjement som er viktig for at barnehagen skal lykkes i utviklingsarbeidet. Barnehagelærere kan bli satt til å lede utviklingsarbeid, eller ta initiativ til dette selv. Barnehagelæreren kan ha en viktig rolle i å engasjere og inkludere slik at alle bidrar.·
PPT: Den pedagogisk-psykologiske tjenesten skal bistå barnehagen i arbeidet med kompetanse- og organisasjonsutvikling for å tilrettelegge barnehagetilbudet for barn med særlige behov.
Barnehagemedarbeideren er tett på barna, og barnehagemedarbeiderens bidrag, refleksjoner og engasjement er derfor vesentlig for utviklingsarbeidet.
Barnehageeier har ansvaret for kvalitet og kompetanse i sine barnehager. Kommunen er eier for de kommunale barnehagene innen sin kommune. De inngår i det kommunale systemet, både administrativt og politisk. De kommunale eierne må derfor, i tillegg til de nasjonale føringene, også følge opp kommunes politiske føringer for barnehagene sine.
For private eierne er ikke eierskapet avgrenset av kommune og/eller fylkesgrenser. Uavhengig av om du eier en enkeltstående barnehage eller eier en kjede, så inngår de ikke i det kommunale systemet, verken administrativ eller politisk. Private eiere trenger ikke å følge lokale politiske føringer, kun de nasjonale føringene. Dvs. at de ikke rapporterer til kommunens administrative og politiskledelse.
Les mer om eierens ansvar og oppgaver i kvalitetsarbeidet på siden 'Eiers oppgaver og ansvar for kvalitet og kompetanse i barnehage, skole og fagopplæring'
Universitet og Høgskolesektor er en viktig leverandør av etter og videreutdanning. I tilskuddsordningene for lokal kompetanseutvikling i barnehage og grunnopplæring skal tiltakene gjennomføres i partnerskap mellom barnehage- og skoleeiere og universiteter og høyskoler. Eiere og universiteter og høgskoler skal samarbeide om å vurdere kompetansebehov, planlegge og gjennomføre tiltak i barnehager og skoler. Universiteter og høgskoler som bidrar i kompetanseutviklingen skal legge til rette for at erfaringene fra partnerskapet skal styrke lærerutdanningene.
Det er lokal barnehagemyndighet som veileder og fører tilsyn med kommunale og private barnehager i sin kommune. Det er to unntak til dette. Utdanningsdirektoratet har fått ansvaret for økonomisk tilsyn med de private barnehagene. Statsforvalterne kan føre tilsyn med barnehage i særlige tilfeller.
Når vi snakker om nasjonale myndigheter gjelder det Statsforvalteren, Utdanningsdirektoratet og Kunnskapsdepartementet.
Statsforvalteren er statens representant i fylket, der en av oppgavene er å se til at lover og forskrifter følges. Statsforvalteren er et viktig bindeledd mellom kommunene og sentrale myndigheter.
Statsforvalteren har en sentral rolle i regional ordning og Kompetanseløftet. Statsforvalterne har ansvar for forvaltning av tilskuddsordningen i sine fylker, og skal bidra til å formidle nasjonale rammer og føringer for ordningen.
Utdanningsdirektoratet (Udir) er Kunnskapsdepartementets utøvende organ for barnehage, skole og fagopplæring og skal sette opplæringspolitikken ut i praksis. Udir bidrar til kvalitetsutvikling i barnehagene ved å gi støtte til regelverksforståelse og regelverksetterlevelse. Støtteressurser og kompetansetiltak som Udir tilbyr skal understøtte lokale behov og planer for barnehagens utvikling.
Kunnskapsdepartementet (KD) har ansvar for barnehager, grunnskole, kulturskole, videregående opplæring, fagskoleutdanning, høyere utdanning, voksnes læring og kompetansepolitikk. Departementet har også ansvar for forskning. KD utarbeider et kunnskapsgrunnlag for å sette politiske mål og utvikle tiltak på ulike områder i barnehagesektoren.
Tverrsektorielt samarbeid er viktig for arbeid med kvalitet og kompetanse. Se også ulike roller i skolen.