Høring om kompetanse- og karriereutvikling i barnehage og skole
Nå kan du si din mening om rapporten fra utvalget for etter- og videreutdanning i barnehage og skole. Fristen for å komme med innspill er 28. februar 2023.
Utvalget foreslår et helhetlig system for kompetanse- og karriereutvikling. Systemet inneholder fire hovedtiltak:
- én felles tilskuddsordning for barnehage- og skoleutvikling
- videreutdanningstilbud for ansatte i barnehage og skole, med like vilkår for deltakelse
- rett til et introduksjonsår for nyutdannede lærere
- et system for karriereveier i barnehage og skole
Forslaget er beskrevet i utredningen NOU 2022: 13
Her presenterer utvalgsleder Sølvi Mausethagen forslagene. Filmen er på 10 minutter.
Kunnskapsdepartementet har gitt Utdanningsdirektoratet i oppdrag å gjennomføre og oppsummere høringen.
Du finner Kunnskapsdepartementets høringsbrev på regjeringen.no.
Fristen for å levere høringssvar var 28. februar 2023.
Her kan du lese høringsvar fra andre.
Av hensyn til arbeidet med oppsummeringen er det viktig å overholde høringsfristen.
Utdanningsdirektoratet har på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet utarbeidet faglige vurderinger og anbefalinger om forslagene i NOU 2022:13 Med videre betydning. Et helhetlig system for kompetanse- og karriereutvikling i barnehage og skole. Dokumentet baserer seg på NOU-en, høringsuttalelser, høringsoppsummeringen og Utdanningsdirektoratets egen høringsuttalelse.
Tre høringskonferanser gjennomført
I januar 2023 ble det arrangert tre høringskonferanser i Oslo, Tromsø og Bergen.
Hensikten med høringskonferansene var å informere om innholdet i NOUen, åpne for diskusjon om forslagene og oppmuntre til å gi høringssvar.
Utvalget for etter- og videreutdanning
Utvalget for etter- og videreutdanning i barnehage og skole ble nedsatt av Kunnskapsdepartementet, og ledet av professor Sølvi Mausethagen. Utredning ble overlevert til departementet 28. september 2022. Mandatet var å foreslå ulike modeller for etter- og videreutdanning for alle ansatte i barnehage, grunnskole, videregående opplæring, kulturskole, opplæring særskilt organisert for voksne, og i fag- og yrkesopplæringen i både skole og bedrift.
Målet for modellene er god kompetanse hos ansatte i alle barnehager og skoler for å fremme læring og danning hos barn og elever.
Utredningen og høringen vil være et grunnlag for departementets vurdering og innretning av ett system for etter- og videreutdanning for alle ansatte i barnehage- og opplæringssektoren.
Det fremtidige systemet skal etter planen være på plass i 2025.