Ståstedsanalysen for PP-tjenesten
Ståstedsanalysen for PPT er et refleksjons- og prosessverktøy for støtte til kvalitet i tjenesten. Verktøyet gir støtte til å identifisere styrker og utfordringer, reflektere sammen, og å sette mål og tiltak for videre arbeid.
Ståstedsanalysen kan brukes på ulike måter. Dere kan bruke den for å få en «her-og-nå-måling» om et tema, eller som et prosessverktøy i et større utviklingsarbeid.
Ståstedsanalysen er delt i fire faser, som kan hjelpe dere å gjennomføre en helhetlig utviklingsprosess.
Ståstedsanalysen hjelper dere med å
- planlegge utviklingsprosessen
- finne frem til og analysere eksisterende kunnskapsgrunnlag, og vurdere behovet for å utvide dette kunnskapsgrunnlaget
- gjennomføre en felles vurdering av PP-tjenestens praksis
- se kunnskapsgrunnlag og felles vurdering i sammenheng, og prioritere og evaluere mål og tiltak for det videre utviklingsarbeidet
Målet er å skape felles refleksjon blant alle ansatte om praksisen deres, og hjelpe dere med å bli enige om veien videre.
Gå til ståstedsanalysen
For PPT-administrator: Logg inn i ståstedsanalysen
Det er også mulig å se seg rundt i verktøyet uten å logge inn: Demoversjon av ståstedsanalysen
Ståstedsanalysen i bruk i PP-tjenesten
Her kan du se eksempler på bruk av ståstedsanalysen fra Stord, Fitjar, Tysnes og Lørenskog. Filmen fra PP-tjenesten i Lørenskog viser hvordan ståstedsanalysen kan fungere som et utgangspunkt for samarbeid mellom PP-tjeneste og skole.
Samarbeid med PPT og skole
Erfaringer med ståstedsanalysen
Ståstedsanalysen er frivillig å bruke, og gir ingen entydige svar på hvordan den enkelte PP-tjeneste skal utvikle sin praksis. De gode svarene kommer innenfra, når dere tenker og snakker sammen. Verktøyet kan hjelpe dere i denne prosessen.
Dere kan bruke ståstedsanalysen som støtte i både små og store utviklingsprosesser, og det er mulig å opprette flere ståstedsanalyser samtidig.
Fasene i Ståstedsanalysen
Ståstedsanalysen er delt inn i fire faser.
Rapport
Gjennom hele prosessen er det mulig å laste ned en rapport. Rapporten vil inneholde kunnskapsgrunnlagene dere legger inn i fase 1, resultatene fra egenvurderingen i fase 2 og mål og tiltak fra fase 3. I tillegg vil kommentarer dere har lagt inn underveis følge med i rapporten.
Bruksperiode, nedetid og arkivering
Ståstedsanalysen følger skoleåret, og kan brukes fra august til slutten av juni. I juli er Ståstedsanalysen stengt for oppgraderinger av systemet.
I juli overføres alle fullførte og påbegynte ståstedsanalyser til verktøyets arkivfunksjon. Dere har tilgang til alle arkiverte ståstedsanalyser i fem år, før de slettes automatisk. Dersom dere ønsker å lagre ståstedsanalysene ut over dette, må dere laste ned rapporten og lagre den lokalt.
Personopplysninger, samtykke og informasjon
Personopplysningsloven setter vilkår for behandling av personopplysninger. Når personalet tar stilling til påstandene i undersøkelsen, regnes dette som personopplysninger. Undersøkelsen er frivillig, og hver enkelt i personalet må samtykke i at han eller hun godtar undersøkelsen. Dette skjer i verktøyet.